Marketing

De premie van de autoverzekering stijgt

28-05-2018 19:21

Het hebben van een auto is in Nederland bijna net zo gewoon als het hebben van een fiets. Omdat het verplicht is een WA-verzekering voor de auto af te sluiten, is er een grote markt voor autoverzekeringen. Al deze autoverzekeraars strijden om nieuwe klanten. Klanten betalen het liefst zo weinig mogelijk. Daarom zijn de premies lange tijd relatief laag geweest. De laatste tijd zijn de premies van de autoverzekering echter massaal aan het stijgen. Hoe komt dat?

Waarom was de premie van de autoverzekering laag

Een verzekeraar kan op twee manieren klanten aan zich binden. De eerste manier is door de beste voorwaarden te bieden. De tweede manier is door op prijs te concurreren. Vooral voor de WA-autoverzekering lijken de voorwaarden van verschillende aanbieders al snel op elkaar. Daarom hebben veel verzekeraars geprobeerd met lage tarieven klanten te lokken. De andere verzekeraars moesten wel meegaan met de lage prijzen, anders raakten ze klanten kwijt. Prijsvergelijkingssites maken het voor de klant gemakkelijk de laagste tarieven te vinden.

De stijging van de premies is noodzakelijk

De tarieven waren dan wel laag, maar de kosten werden steeds hoger. Moderne auto’s bevatten steeds meer technische snufjes en worden van andere materialen gemaakt dan vroeger. Als er een ongeluk gebeurt, worden de kosten daardoor hoger. Die extra kosten moeten op een of andere manier terugverdiend worden.

De Nederlandsche Bank (DNB) heeft vorig jaar een onderzoek gedaan naar de winstgevendheid van autoverzekeraars. Daaruit is gebleken dat slechts een heel klein deel van de autoverzekeringen winstgevend is. Het is de taak van DNB erop toe te zien dat verzekeraars financieel gezond zijn. Daarom heeft DNB de verzekeraars opgeroepen de premies te verhogen.

Wat kan de klant doen als de premie stijgt

De consument hoeft niet zonder meer te accepteren dat hij meer gaat betalen voor de autoverzekering. Als de polis langer dan een jaar loopt, kan deze altijd opgezegd worden. Meestal geldt dan wel een opzegtermijn van een maand. Vaak kan de polis echter ook beëindigd worden per de datum waarop de wijziging ingaat. Wat ook een mogelijkheid is, is nog eens kritisch te kijken naar de dekkingen. Als een verzekering eenmaal is afgesloten, kijken mensen er vaak niet meer naar om. Een premieverhoging is een goed moment om te kijken of men voldoende heeft aan bijvoorbeeld alleen een WA-dekking in plaats van een allriskverzekering.

Gebruikelijk is dat premieaanpassingen worden gedaan met ingang van de contractvervaldatum. Dit is de datum waarop de polis is afgesloten. Is de verzekering bijvoorbeeld ingegaan op 20 mei 2017, dan kan de verzekeraar de premie per 20 mei 2018 aanpassen. Soms is het echter noodzakelijk de tarieven voor de gehele portefeuille in een keer tegelijk aan te passen. Dit kan als er een zogenaamde en-bloc clausule in de polisvoorwaarden staat. De klant heeft dan wel het recht de verzekering op te zeggen, tenzij de aanpassing een gevolg is van een wettelijke regeling. Opzeggen kan dan ook in het eerste jaar.