Leven

Mans’ Brulding: Fiat 8V

19-09-2015 16:00

153Fiat8VRapiBerlinetta
In een tijd dat Fiat eigenlijk leefde van het bouwen van Fiat 500s en ander eenvoudig spul voor het volk, gaf het de ontwerpafdeling opdracht om wat forsers te tekenen voor de Amerikaanse markt, aangedreven door een eveneens nieuw te ontwerpen V6. Het grotere sedanontwerp kwam er niet. De V6 evenmin. Het idee om de V6 ook voor iets sportiefs te gebruiken bleef wel in leven, maar werd een V8. Op z’n Italiaans, een Otto Vu. Een geïnspireerd door Lancia. Omdat Ford aanspraak maakte op de term ‘V8’ als ‘badge’ draaide Fiat het voor haar naamgeving om tot ‘8V’. Bleef de onderhuidse techniek ervan grotendeels hetzelfde, de lijnen van de 114 tussen 1952 en 1954 gebouwde Fiat 8Vs zijn dit zelden daar zo’n beetje elke in metaal tekenende Italiaan van naam ze schetsten. Niet zelden in meervoud.

En zo kreeg je 8Vs van Michelotti tot Zagato en van Scaglione tot Pinin Farina. De basisbouw werd door Fiat uitbesteed aan haar specialist Siata, de Società Italiana Auto Trasformazioni Accessori, die bovendien de motor en het onderstel parallel verder ontwikkelde tot de Siata 208S en de coupé-uitvoering hiervan, de 208SC. Met deze verse lijnen, eveneens nogal gevarieerd, werd de lijst van er aan frunnikende ontwerpartiesten nog langer.

Fiat 8V Zagato (foto’s: conceptcarz)
154Fiat8Vb

Fiat 8V in Ghia’s ‘Supersonic’ uitvoering
153Fiat8VGhiaSupersonic

Supersonische dash
153FiatV8Supersonicdash

 

Het brede scala aan lijnen maakt van de onderliggende techniek een rustpunt. Daar deelt een gietijzeren blok met aluminium koppen de lakens uit. De compacte 1996 cc metende, laag nokkende OHV V8 met cilinderrijen onder een hoek van 70 graden is kort van slag. Bij een cilinderboring van 72 mm bedraagt deze 61.3 mm. Een dergelijke korte slag maakte het mogelijk om een relatief hoogtoerig motorblok te construeren. Meer klappen betekent meer vermogen. Afhankelijk vanuit hoeveel kelken de Weber carburateurs inhaleren, levert de kleine V8 tussen de 105 pk bij 5600 tpm en 127 pk bij 6700 tpm.

8V Zagato met kelkrijke Webers (foto’s: conceptcarz)
153FiatOttoVuZagatoGTengineB

8V Elaborata
153Fiat8VElaborataB

Siata 208S
57Siata208Sconcept

 

Behuisd in een stalen buisframe dragend afgekleed in staal of aluminium werden het V8 vedergewichten. Rondom onafhankelijk geveerd met schroefveren op double wishbone’s, aanvullend strak gehouden door anti-roll bars voor en achter, deden deze Fiats het prima in de (GT) racerij. En ook al werd Fiat er zelf niet veel beter van, de 8V spetterde op menig ontwerpers CV.

 

8V Zagato

8V Vignale (Michelotti)

Siata 208SC Balbo
https://youtu.be/5G9P6yEe4cE
Titelfoto: Fiat 8V Berlinetta Series I, het originele huisontwerp. De Series II kregen versprongen dubbele koplampen. Foto: www.conceptcarz.com, waar meer 8V foto’s en beschrijvingen.