Ondernemen & zzp

Interview: Van amateurpogrammeur tot technisch directeur

18-02-2014 10:31

KamersinNederland.nl, de succesvolle website van Ben Rogmans (26) werd deze maand overgenomen door het online mediabedrijf Bridge Marketing. Dat leverde Rogmans onder andere een functie als technisch directeur op. ThePostOnline sprak hem op zijn nieuwe werkplek aan de Herengracht: “Mensen zetten ‘ondernemen’ altijd zo op een voetstuk, alsof het ‘t hoogst haalbare is, maar je wil toch gewoon doen wat je wil, en dat regel je dan toch gewoon?”

Self made programmeur

Rogmans volgde een marketingopleiding, maar besloot in zijn vrije tijd zijn horizon te verbreden: “Ik heb mezelf leren programmeren, dat ging opvallend voortvarend. Vrij snel kon ik mijn geld verdienen als freelance programmeur.” 

De eerste klus die hij deed was een onderzoeksprogramma voor een promovendus: “Zijn onderzoek ging over de manier waarop je een botje in je elleboog kunt breken, en hoe je dat moet behandelen. Als het botje helemaal gebroken is dan moet je geopereerd worden, bij een klein scheurtje in je bot niet. Maar daartussenin zit een grijs gebied. Ik ontwikkelde een programma waarmee hij de data over mensen die in dat grijze gebied zaten kon bijhouden, sommigen werden geopereerd en sommigen niet. Het programma verzamelt de statistieken rond die groep.”

Succesvol internetbedrijf

Het programmeren van de research-tool was een grote klus, maar het gedane werk betaalde uit: “Bij zogenaamde clinical research programma’s moet je rekening houden met allerlei privacy-regels. Dat moest ik de eerste keer allemaal uitzoeken. Daarna had ik een template dat met relatief kleine aanpassingen tot een programma voor andere medische onderzoeken kon worden gemaakt.”

Het internetbedrijf van Rogmans was een succes, en al snel kon hij zich een eerste werknemer veroorloven: “Dat was wel spannend, een werknemer is een enorme kostenpost. Maar we werken nog steeds samen, dus het was een goede beslissing.”

Zoektocht naar kamer

Toen Rogmans zelf een kamer zocht in Amsterdam, startte hij een Facebookpagina met kamers in Amsterdam: “Dat was een RSS-feed gekoppeld aan marktplaats. We hadden al snel 1000 likes. Daarna gingen we ook met andere websites zoals Kamernet.nl en Kamertje.nl samenwerken. Met die websites maakten we affiliate afspaken: wij ontvingen een bepaalde fee wanneer via onze pagina iemand reageerde op een kamer.”

Toen de Facebookpagina de 5000 likes bereikte, besloot Rogmans het roer om te gooien: “Eigenlijk vonden we het beleid van websites als Kamernet niet goed. Je moet betalen om überhaupt te mogen reageren en het is vrij gemakkelijk voor oplichters om geld te verdienen aan wanhopige huizenzoekers. Wij zullen nooit geld vragen om de site binnen te komen, dat is een achterhaald verdienmodel. Alsof je moet betalen om een supermarkt binnen te komen.”

Mix tussen betrouwbaarheid en privacy

Eind 2012 startte Kamersinnederland.nl: “Het doel was om de juiste mix tussen betrouwbaarheid en privacy te vinden. Zo moet je bij ons inloggen via Facebook, maar worden de privacy-instellingen van je profiel wel gewoon gerespecteerd. Door de koppeling met Facebook willen we oplichters met nepaccounts buiten de deur houden. Natuurlijk is dat op Facebook ook niet waterdicht, maar een echt betrouwbaar Facebookprofiel faken is toch behoorlijk lastig, en daar gaat bovendien veel tijd in zitten.”

Overname

Sinds de start van de website in 2012 ging het hard: “Inmiddels hebben we meer dan 40.000 leden. De kernfunctionaliteit is en blijft gratis, maar uiteindelijk willen we wel naar een freemium-model, waarbij je tegen betaling meer opties hebt.”

En toen klopte Bridge Marketing aan de deur: “Ik kan niet veel zeggen over de exacte bedragen, maar er is in ieder geval een kruisverband gelegd, waarmee ik ook een belang heb gekregen in Bridge Marketing. M’n werknemer Gijs-Jan Roof en ik zijn nu beiden in dienst bij Bridge Marketing, ik dus als technisch directeur, Gijs-Jan als programmeur. De overname gaat niet alleen om de site, maar vooral ook om mij en Gijs-Jan, en de kwaliteiten die we meebrengen, dat is vrij normaal in deze wereld.”

Rogmans is dolblij met de deal: “Ik kan blijven doen wat ik leuk vind, maar ik heb nu meerdere projecten en een groter team. Bovendien heeft Bridge Marketing weer andere kwaliteiten dan wij. Wij zijn goed in online marketing, maar onze site is nauwelijks te vinden via Google. Bridge Marketing is juist gespecialiseerd in de vindbaarheid, of zoals dat zo mooi heet: search engine optimalization.”

Rogmans Senior

Wanneer je Googlet op Ben Rogmans, kom je niet op de technisch directeur van Bridge Marketing uit, maar op zijn vader met dezelfde naam, die als uitgever van dagblad De Pers in 2012 de handdoek in de ring moest gooien.

Rogmans junior ziet zijn gezin niet echt als een ondernemersfamilie: “Mijn vader begon als journalist en werd uiteindelijk uitgever. Het is niet zo dat ondernemen er met de paplepel is ingegoten. Gewoon maken wat je wil maken, en alles daaromheen zo regelen dat dat mogelijk is. Mensen zetten ‘ondernemen’ altijd zo op een voetstuk, alsof het ‘t hoogst haalbare is, maar je wil toch gewoon doen wat je wil, en dat regel je dan toch gewoon? Dat doen we allebei. En hard werken, dat hoort ook bij ons. Ik werk eigenlijk elke dag.”

Over waar zijn vader nu mee bezig is, wil Rogmans weinig kwijt: “Ik geloof niet dat ik daar iets over mag zeggen, maar hij blijft bezig, hoor.”

Toekomst

Wanneer hem gevraagd wordt waar hij over 10 jaar mee bezig is, blijft Rogmans even stil: “Dat is lastig, als je me dat een jaar geleden had gevraagd had ik gezegd dat ik nu technisch directeur van een online marketingbedrijf was geweest. Maar over 10 jaar? Misschien werk ik dan wel in de haven van Rotterdam, met van die zware machines. Die techniek fascineert me ook, dat lijkt me mooi.”

Meer interviews met ondernemers:
Interview: Van paardenmeisje tot activistisch onderneemster
Interview: Van taartenbakster tot innovatiefste cateraar
Interview: Van piloot tot makelaar met een bed & breakfast
Interview: Freelance tekstschrijver en VVD-lid
Interview: Van metalhead tot merchandisekoning
Interview: Van Vegas en snel geld tot onderbroekenverkoper
Interview: Van Joost de Valk tot @Yoast
Interview CEO Netflix: Wij brengen torrenting met 50% omlaag
Interview: Annemarije (25) heeft loopbaancentrum voor 50+ers