Ondernemen & zzp

Interview: Freelance tekstschrijver en VVD-lid

18-10-2013 10:00

Er is op politiek gebied veel te doen rond de ZZP’ers in Nederland: de VVD zou haar liberale beginselen verloochenen met het plan de ZZP’er zijn voordeeltjes af te nemen en nota bene die ándere liberalen van D66 steken daar een stokje voor. De VVD is toch een ondernemerspartij? Waarom maak je het ondernemers dan zo moeilijk?

Een typische ZZP-beroepsgroep wordt gevormd door de tekstschrijvers, maar hoe word je een succesvolle tekstschrijver? ThePostOnline spreekt met Roelof Smit, freelance tekstschrijver én actief VVD-lid: ‘Doe iets waar je goed in bent, ga fanatiek netwerken en zorg voor vaste opdrachtgevers.’

Leuke bijverdienste

Tijdens zijn middelbareschooltijd schreef hij het sportkatern van de Culemborgse Courant vol en kreeg hij veel lof voor zijn schrijfstijl. Toch ging Smit na zijn studie politicologie ‘gewoon’ in loondienst als office manager bij een advocatenbureau. Toen het bureau een nieuwe website wilde, huurde Smit wel een websitebouwer in, maar geen tekstschrijver, dat kon hij zelf wel.

De website trok de aandacht van lokale ondernemers die vroegen naar de website van de schrijver. Toen Smit aan een master Amerikanistiek begon, leverden kleine opdrachtjes van die ondernemers hem een leuk extraatje op naast zijn studiefinanciering: “Dat was heel gevarieerd, een wervende tekst voor de website van een hotel, begeleidende tekstjes bij een portfolio van een kunstenares, of de folder van de lokale ondernemerssociëteit”

Van losse naar vaste opdrachtgevers

Op die manier bouwde Smit weliswaar een netwerk op onder de lokale MKB’ers, maar hij was erg veel tijd aan acquisitie omdat het steeds losse opdrachtgevers betrof. Na zijn studie vroeg Telfort hem voor een opdracht van vijf weken, dat werden uiteindelijk tien maanden: “Ik schreef brieven met instructies terwijl ik totaal geen technisch inzicht heb, dat was volgens hen juist goed, want iedereen moet de teksten kunnen begrijpen.”

In die maanden bij Telfort ontdekte Smit dat hij inmiddels een echte ondernemer was: “Ik werkte nog steeds niet voor een baas, had naast Telfort nog andere opdrachtgevers en ik kon er van rondkomen. Dat was een mooi besef.”

Inmiddels heeft Smit de luxe dat hij soms zelfs opdrachtgevers moet weigeren en heeft hij een breed scala van opdrachtgevers, van de NS tot satirische website De Speld.

Netwerken, maar geen netwerkbijeenkomsten

Tijdens die tien maanden bij Telfort was Smit niet te beroerd om flink te netwerken, op zijn eigen manier: “Ik geloof niet in netwerkbijeenkomsten, maar wel in netwerken. Voor mij is de VVD daar heel belangrijk in, maar het kan ook elke andere vereniging zijn. Het is minder geforceerd als je een gezamenlijke interesse hebt.”

Waar het bij zo’n netwerkborrel normaal is dat je op zoek bent naar professionele samenwerking, is dat binnen andere omgevingen minder vanzelfsprekend: “Je moet niet bang zijn om steeds te laten vallen dat je tekstschrijver bent en openstaat voor nieuwe opdrachten. Mensen vinden dat niet raar. Je kan LinkedIn saai vinden, maar als je het dan toch hebt, benader dan ook mensen actief via dat medium, daar is het voor bedoeld!”

Hoe bepaal je een tarief

Smit rekent als hij thuis werkt geen uurloon: “Ik werk heel snel dus ik zou mezelf in de vingers snijden als ik een uurloon reken. Ik bepaal mijn prijs op basis van de briefing, en laat me betalen voor de kwaliteit van de tekst en de snelheid waarin ik het aanlever. Natuurlijk is er soms ruimte om te onderhandelen, maar je moet als ondernemer wel weten dat je een product levert met een kwaliteit die anderen niet kunnen leveren, daar moet je ook naar betaald krijgen.”

Uitbetaling per woord is onzin volgens Smit: “Het is vaak juist moeilijker om een korte tekst te schrijven dan een lange. Ik moest voor Telfort soms sms’jes schrijven die naar alle klanten gingen. Dat was een enorme puzzel, het mocht maar 160 tekens zijn en iedere afdeling wilde er een boodschap in. Daar ging behoorlijk veel tijd in zitten. Dan is het natuurlijk onredelijk om je per woord te laten uitbetalen.”

Zorg dat je goed bent

Hoe besluit je of je ZZP’er wordt of niet? Volgens Smit moet je daarvoor kritisch naar jezelf kijken: “Zorg dat je echt goed bent in wat je doet, anders heeft het geen zin, uiteindelijk bouw je een reputatie op basis van kwaliteit op. Als je twijfelt over je eigen kwaliteiten, vraag het dan aan anderen. Ik doe dit omdat ik geen fouten maak in taal – en niet bang ben iets op te zoeken als ik twijfel – veel verschillende soorten teksten aankan en omdat ik snel werk.”

Geef toe dat je voor je eigen portemonnee opkomt

En wat vindt Smit van alle ophef rondom de ZZP-aftrek binnen zijn eigen partij? “Ach, ik vind het niet zo’n interessante discussie, iedereen moet inleveren en ik begrijp best dat ZZP’ers ook moeten inleveren. Ik denk dat vooral belangrijk is dat het minder ingewikkeld moet worden voor ondernemers. Geen ZZP’er kan zijn belastingaangifte doen zonder hulp van een accountant, daar is nog wel winst te behalen.”

Volgens Smit mag de achterban de term liberalisme wel wat breder trekken dan je zorgen maken om het inkomen van ondernemers: “De achterban van de VVD kwam massaal en georganiseerd in opstand tegen de inkomensafhankelijke zorgpremie omdat er liberale beginselen zouden worden geschonden. Maar toen er onder Rutte 1 door de samenwerking met de PVV en SGP immateriële liberale waarden in het geding waren klonk veel minder protest. Ik vind het ook geen goede plannen, maar het zou de VVD’ers sieren als ze zich ook druk maken om persoonlijke vrijheden in plaats van alleen maar te schermen met liberale beginselen als de inhoud van de eigen portemonnee in gevaar is.”

Het neemt allemaal niet weg dat de koffie in huize Smit gewoon wordt geserveerd op onderzetters met oranje onderstreepte VVD-slogans: “Stem VVD voor vrije sluitingstijden!

Op zoek naar een goede tekstschrijver? Benader Roelof Smit dan vooral via LinkedIn.