Business

Brulding van de Week: Dino’s

02-02-2012 11:00


(foto: classiccarsforsale.co.uk)

Dino was Ferrari’s benaming van een serie V6, V8 en V12 motoren waarvan de kleine V6 het beroemdst werd. De eerste uit 1956 was een aluminium V6 die als eerbetoon naar Alfredino werd genoemd, de overleden zoon van Enzo Ferrari. Deze DOHC V6 vond in 2.0 liter vorm in 1966 zijn weg op straat in een Fiat. In datzelfde jaar zag de Ferrari Dino 206 het licht. De 2.4 liter versie maakte van de Dino 246 in 1968 een hit. Meer anoniem achterin de Lancia Stratos vanaf 1974 zelfs een winnaar. Opgepompt werd het de legendarische rallykampioen.

De 65 graden V6 met zijn typische roffel moest voorin de Fiat voor homologatie zorgen zodat de motor in de Formule 2 gebruikt mocht worden. Giugiaro bij Bertone tekende de coupé uitvoering en Pininfarina schetste de lijnen van de Spider versies.

Fiat Dino 1966 (foto van ’72 model met 2.4 liter motor)
Constructie: zelfdragende stalen carrosserie. Gewicht: 925 kilo. Motor: all-alu 1987 cc DOHC V6. Vermogen: 160 pk bij 7200 tpm. Versnellingsbak: 5 versnellingen. Topsnelheid: 201 km/u. Acceleratie 0-100: 9 seconden.

Vergroot naar 2418 cc en met DOHC aluminium koppen op een gietijzeren blok, ‘versierde’ het als Ferrari Dino 246 Tony Curtiss in de gelijknamige tv-serie. Als 3.0 liter, en met twee extra cilinders, werden het Magnums wielen, waar Higgins de honden voor moest aanlijnen als de inwonende uitvreter er de oprijlaan van het landhuis waar hij op paste mee afscheurde. Dino was toen meer een nummer geworden en leefde als iets met 308.

Ferrari Dino 246 (1971)
Constructie: zelfdragende stalen carrosserie. Gewicht: 1079 kilo. Motor: 2418 cc ijzer-alu DOHC V6. Vermogen: 195 pk bij 7600 tpm. Versnellingsbak: 5 versnellingen. Topsnelheid: 233 km/u. Acceleratie 0-100: 8 seconden.

Net als in de Ferrari’s ging het Dino-blok ook achterin de Stratos dwars. Om als prototype in 1972 voor het eerst tijdens een rally de competitie te zieken. Wat nog niet helemaal lukte. Toen de laatste van 492 straatversies al in 1974 van de productielijn rolde om de wereld een prettigere plek te maken, begon de Stratos opmars op circuits en parcours. Hier schitterden de lijnen en klanken door tot in 1981. Klanken die dieper en luider werden toen het ademhalingshulp kreeg. Met KKK-drukvulling in de Group 5 rallyversie perste Dino er tot 480 pk uit. Zo verdrong de Stratos jarenlang borstenposters in puberkamers en waren er geen handdoeken tegen te wassen. Met dank aan Dino. Waarvan akte.

Lancia Stratos Stradale (1974)
Constructie: zelfdragende stalen carrosserie. Gewicht: 979 kilo. Motor: 2418 cc ijzer-alu DOHC V6. Vermogen: 190 pk bij 7000 tpm. Versnellingsbak: 5 versnellingen. Topsnelheid: 209 km/u. Acceleratie 0-100: 6 seconden.


(meer Stratos-Lancia foto’s in Tony’s rijke flickralbum)

Fiat Dino van eh..onderen


Ferrari Dino 246


Stratossen