Column

Bureau Bolster: snel, deskundig, rancuneus en moralistisch de maat nemen

24-10-2015 20:15

Hoi Bureau Bolster. Ik ben op zoek naar een goede campagne, liefst online, om mijn boodschap onder de aandacht van zoveel mogelijk mensen te brengen. En aangezien ik echt middenin de samenleving sta, en dan bedoel ik ook echt middenin, kwam ik bij jullie uit. Jullie schijnen dat heel goed te kunnen, communiceren voor mensen die midden in de samenleving staan. En aangezien jullie baas Jaap Stronks ooit heel succesvol was met online propaganda maken voor de PvdA en zo’n beetje jullie hele netwerk, inclusief medewerkers, van de PvdA BKB komt, kán het eigenlijk niet anders dan dat jullie mijn boodschap meer dan succesvol onder de aandacht zullen brengen.

Een moeilijke boodschap

Want kijk, de boodschap die ik onder de aandacht wil brengen is een moeilijke boodschap. Het is zeg maar geen gemakkelijk dingetje, zo van ‘koop mijn product’ of ‘help mee aan wereldvrede’ ofzo. Nee, de boodschap die ik, via jullie inhoudsloze paarsenbroekenretoriek concrete resultaten, concrete contentrubrieken of trainingen online-communicatie & sociale media, aan de massa kwijt wil is weliswaar ontzettend cliché en grijsgedraaid maar wel onvoorstelbaar deugdzaam.

Je kunt haast wel zeggen: de boodschap die ik kwijt wil is er ééntje van pure goedheid. Morele grootsheid kun je het bijna wel noemen. Mijn boodschap is er namelijk eentje die écht wat betekent als het gaat om het bestrijden van Het Kwaad, het neerslaan der vijandige hordes die er dag in dag uit op uit zijn om deze prachtige linksige, politie-correcte maatschappij, die mooie verzorgingsstaat waar de zwakkeren gewoon lekker zwak worden gehouden en mensen zoveel mogelijk slachtoffer opdat wij, de beteren zal ik maar zeggen, ons over hen kunnen ontfermen, puberaal onderuit te schoffelen en kapot te maken.

Christelijke naastenliefde

Mijn boodschap is er eentje van hoop. Van christelijke naastenliefde. Van zo hard mogelijk kwetsen als goede christen. Van echte betrokkenheid en verschilligheid. Mijn boodschap is positief, en niet dat vieze benauwd cynische. Mijn boodschap is progressief, keurig, burgerlijk en, vooral dat, deugend. Eeuwig deugend. Had ik dat al gezegd, dat mijn boodschap écht deugt? Ik draag mijn haar in een knotje hoor!

Talentloos dus geëngageerd

Het punt is, Bureau Bolster, dat ik zelf niet zo heel veel kan. Ik ben in principe een verwarde narcist (maar wie van mijn generatie niet, hahaha…hum…) en kom uit een rijk, blank gezin waar ik altijd liefdevol in bescherming ben genomen. Zelfs de betonnen tuintegels zijn door mijn ouders vervangen door rubberen tegels. Echt, geen blauwe plek ooit te zien geweest op mijn lichaam. Mijn hele jonge leventje is in wezen één langgerekte safe zone geweest. Ik heb mij mogen omringen door exact dezelfde in luxe beschermde blanke, welgestelde jongens en meisjes, ik kreeg altijd wat ik wilde, problemen verdwenen dankzij het uitstekende netwerk van paps en mams als sneeuw voor de zon en geld kon in principe niet op.

Maarja, om nou te zeggen dat ik echt talent ergens voor heb…of echt zelf iets kan…nee. Het is nou niet dat ik overloop van creativiteit. Eerlijk gezegd weet ik me totaal geen raad met mijn vrije keuzes, mijn zelfstandigheid en met mijn pathetische, clichématige, maar voor mijn generatie zo kenmerkende edoch ontluisterende zielledige jammerbestaan.

Dus voor mij zit er weinig anders op dan geëngageerd te zijn. Ik weet: in Nederland hoef je niks te kunnen, zolang je maar elke dag laat zien dat je aan de ‘goede’ kant staat. En zolang je maar echt ‘idealistisch’ en ‘activistisch’ bent door via social media de rest van de wereld, onophoudelijk, te vertellen dat zij fout zijn en jij goed. Ik bedoel: meerdere cabaretiers zijn er stinkend rijk dankzij de NPO groot mee geworden, niets kunnen maar alleen geëngageerd staan schreeuwen op een podium, dus waarom ik niet? Een vangnet heb ik toch wel, want paps en mams hebben meer dan voldoende wisselgeld over om mij te ondersteunen als ik wéér faal met één van mijn ludieke startups (een app en dan iets met duurzaamheid), dus echt zorgen hoef ik me ook niet te maken.

Dit is mijn boodschap

Ik dwaal af Bureau Bolster, sorry daarvoor. Mijn aan de wereld te verkopen boodschap is dus als volgt: ik wil graag heel moraliserend aan de wereld laten zien dat Geenstijl kut is. En iedereen die voor Geenstijl werkt of heeft gewerkt, van Pritt tot Annabel Nanninga of Bert Brussen, wil ik zoveel mogelijk haten. Het liefst de hele dag. Want de wereld moet weten dat deze mensen een foute mening hebben (ik benadruk: FOUT), een mening die eigenlijk niet mag! Ik wil deze mensen zoveel mogelijk op de huid zitten. Stalken kun je het haast wel noemen, want een andere mening hebben kan natuurlijk écht niet.

En niet alleen Geenstijl! Alle journalisten en columnisten die weigeren politiek correct te schrijven, de boel bij elkaar te houden, verbinding te zoeken, positief-progressief bruggen te slaan, zeg maar alles wat in nrc.next staat elke dag waarvan ik vind dat het moet, met name omdat ik zelf niet echt een mening heb maar het nou eenmaal aan mijn generatie verplicht ben dat ook te vinden, gemakzuchtige en uiteindelijk identiteitsloze conformist dat ik ben, moeten worden gehaat. Online lastig gevallen als het even kan.

IK HEB DE MORAAL IN PACHT!

Smaad en laster! Zeik ze af op hun uiterlijk af middels een opgedoken foto (waarom moeilijk doen als je iemand op z’n uiterlijk kunt pakken, leerde ik op het schoolplein al)! Pak ze op hun ziektes en handicaps (je hebt naastenliefde of je hebt het niet, iemand uitlachen vanwege een chronische ziekte vind zelf Jezus kankergrappig)! Week zinnen uit hun stukken los van hun context en sloop ze op social media door iets totaal anders te suggereren dan er wordt bedoeld! Want ik ben moreel de goeiste! IK, EN ALLEEN IK (IK! IK! IK! IK!) HEB DE MORAAL IN PACHT!

Ebru Umar, Arnold Karskens, Martin Sommer…ze moeten elke dag voelen, echt hard voelen, als ware het een tsunami van rancune waardoor ze worden overspoeld, dat hun mening niet in overeenstemming is met mijn wereldbeeld. Want dat mag gewoon niet. Punt. Er is maar één wereldbeeld namelijk.

Dat is, tenslotte, de enige en échte betekenis van ‘verschilligheid’, ‘naastenliefde’, ‘tolerantie’, ‘fatsoen’ en ‘respect’. Dat kun je, vind ik, en alles wat ik vind is sowieso het middelpunt van het universum, niet vaak genoeg uitdragen: dat fatsoenlijke en respectvolle mensen weinig meer zijn dan een wraakzuchtig kruitvat met een heel dun laagje beschaving. Hoe fatsoenlijker ze zeggen te zijn, hoe hatelijker ze zich in werkelijkheid gedragen. Hypocrisie noemen sommigen dat ook wel gekscherend.

Dat is boffen!

Nou Bureau Bolster, dat is dus de boodschap die ik aan de wereld kwijt wil. Het liefst via social media. Hebben jullie daar iemand voor?

Wat zeg je? Jullie hebben iemand bij Bureau Bolster werken die daar uitermate geschikt voor is? Als twee druppels water? Echt waar? En hij is al lang bezig met het uitdragen van deze boodschap? Wat? Hij doet op kosten van de baas niet anders dan dat? En hij kan dat ook gratis voor mij doen? Gratis, als service van de zaak zeg maar, omdat jullie toch werkelijk niet álle klanten willen (wat is omzet, nietwaar?) maar alleen degenen die aan ‘de juiste kant’ staan?

Is dat even boffen! Bedankt zeg Bureau Bolster! Deze jongen is godverdomme nu al een tevreden klant! Supersympathiek! Wanneer zitten jullie bij DWDD eigenlijk, als vaste rubriek? Dat kan nu nooit meer lang duren, toch? Als mensen ‘aan de juiste kant’ hebben jullie je inmiddels wel bewezen. Als dat geen subsidie wordt!

Duizendmaal dank Bureau Bolster, dat jullie mij zó snel en zó professioneel hebben geholpen. Al die deskundigheid, dankzij al die professionele vakmensen, ervaren lieden die van de universiteit van het leven hebben geleerd en het klappen van de zweep kennen met hun 19 jaar. Heerlijk! Een bedrijf dat met zijn tij meegaat. Dat waardeer ik.

Ik zeg: voorwaarts voor de strijd! Ontwaken, voorwaarts en niet vergeten, kameraden!

 

Screen Shot 2015-10-24 at 19.08.33 Screen Shot 2015-10-24 at 19.04.39 Screen Shot 2015-10-24 at 19.03.13 Screen Shot 2015-10-24 at 19.03.18 Screen Shot 2015-10-24 at 19.05.09 Screen Shot 2015-10-24 at 19.05.19 Screen Shot 2015-10-24 at 19.03.28 Screen Shot 2015-10-24 at 19.03.42 Screen Shot 2015-10-24 at 19.03.51 Screen Shot 2015-10-24 at 19.04.15 Screen Shot 2015-10-24 at 19.04.28