Business

CNV gaat angstige medewerkers hotelschoonmaak aan andere baan helpen

21-12-2017 16:15

Het CNV is nog niet klaar met het schoonmaakbedrijf Jaquet en de Groot uit Rotterdam. De vakbond bezocht deze week bijna dertig Van der Valkhotels, waar het schoonmaakbedrijf de kamers doet. CNV-Bestuurder Jan Kampherbeek betitelt wat hij aantrof als pure diefstal. Kampherbeek: “Schoonmakers die weg willen bij Jaquet en de Groot gaan we helpen aan ander werk.”

Er komen steeds meer klachten over schoonmaakbedrijf Jaquet en De Groot, het schoonmaakbedrijf van bijna dertig vestigingen van Van der Valk.”Het is voor ons volstrekt duidelijk dat het hier niet om incidenten gaat. De hotelschoonmakers verdienen een betere werkgever dan Jaquet en De Groot”, vindt Kampherbeek.

Lange lijst misstanden

De lijst van misstanden is lang, zegt hij. “Housekeepers worden per kamer betaald, en dat mag wettelijk want volgens de CAO niet. Er staat een te krappe norm voor de kamers en als ze het werk niet afkrijgen, moeten mensen dan in hun eigen tijd de kamers boenen. Onbetaald. Maar zelfs dan worden er nog uren afgepakt. Dat is pure diefstal, naast dat je al diefstal pleegt door niet volgens de wet te betalen.”

Mensen in hun portemonnee pakken

Hij kwam er ook achter dat mensen niet durven te praten. Met de bond niet maar ook intern niet. “De intimidatie is zo groot dat als mensen intern hun mond open doen, ze op hun uren gepakt worden, dan worden ze gewoon veel minder ingeschakeld. Dat kan makkelijk want het gaat vaak om contracten met een laag minimum. Dan pak je mensen in hun portemonnee.”

Ander werk helpen

CNV Vakmensen heeft contact gelegd met een aantal schoonmaakbedrijven die zich wél aan de cao houden, bijvoorbeeld als het gaat om de verplichte scholing en de betaling per uur (in plaats van per kamer). Kampherbeek: “Schoonmakers die lid bij ons zijn en weg willen bij Jaquet en De Groot, kunnen dat aangeven via ons meldpunt. We hebben ruim 200 vacatures bij verschillende schoonmaakbedrijven, verspreid over het land. Wij gaan kijken of we een goede match kunnen maken met een ander schoonmaakbedrijf. Geen garantie dat dit lukt natuurlijk, maar we gaan er wel ons uiterste best voor doen.”

Daarmee is er overigens wel een goede puzzel voor de bond ontstaan. De Inspectie SZW gaf eerder aan dat de arbeidsuitbuiting van housekeepers breed voor komt. Ook bij hotels en schoonmaakbedrijven die zeggen op te treden tegen misstanden. De Inspectie maakte vorige week bekend dat hotelschoonmaak ook in 2018 een speerpunt blijft. Eerder trof uw verslaggever bij een IBIS-hotel bij Schiphol housekeepers aan die 27 kamers per dag moesten doen en die kamers moesten af. Op de vraag of daar een vergoeding tegenover stond als er in eigen tijd werd gewerkt, werd gezegd met een veelbetekenende blik: “Je moet het halen, snap je?” Accor weigerde ieder commentaar over die specifieke situatie, het schoonmaakbedrijf ook.

Jan Kampherbeek zegt dat het CNV daar alert op is. “Bij bedrijven als CSU en EW gaan ook dingen fout maar daar worden ze wel opgelost als we het melden en is het duidelijk geen beleid van de directie.” En daar zit het verschil. “CSU heeft de laatste jaren twee slechte schoonmaakbedrijven over genomen ( Albatros en BHS). Dat waren heel slechte bedrijven. Het kost erg veel moeite om de cultuur van de managers die in die bedrijven zijn grootgebracht om te krijgen naar andere waarden. Dat is wel een probleem voor CSU, maar daar zijn ze wel mee bezig.”

“We zien een flink aantal van de managers van die bedrijven nu ook weer terug bij andere bedrijven en dat maakt ons erg attent.”

Hotels wijzen weer naar schoonmaakbedrijven

Meestal gaat het zo: als er een misstand is, dan verwijzen hotels en schoonmaakbedrijven naar elkaar. Dat is ook de reactie van Van der Valk. “Het betreft een extern ingehuurde partij.” Ook Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt dat. KHN vindt zelfs dat er een wettelijke informatieplicht moet komen, waarin schoonmaakbedrijven aantonen volgens de regels te werken. De Inspectie SZW zei eerder dat die vlieger niet op gaat. Hotels en schoonmaakbedrijven zijn samen aansprakelijk en verantwoordelijk. Ketenaansprakelijkheid heet dat. CNV-bestuurder Jan Kampherbeek: “Juridisch is dat zo, en sociaal is dat ook zo.”

Aan Van der Valk, als verantwoordelijke opdrachtgever, heeft de bond deze week gevraagd om de Code Verantwoordelijk Marktgedrag te ondertekenen. Een woordvoerder zegt dat momenteel wordt uitgezocht wat er in die code staat. ‘Natuurlijk is het zo dat iedereen die hier werkt, normaal behandeld en gerespecteerd moet worden’, zegt hij over de schoonmakers die klagen dat er bij een weerwoord over de te krappe normen, 15 minuten per kamer, soms met spullen wordt gegooid door leidinggevenden bij Jaquet en de Groot.

‘We waren in de veronderstelling dat we een keurig bedrijf waren’

De werkdruk bij de schoonmaakbedrijven is overigens groot. De hotels proberen zo goedkoop mogelijk in te kopen, veel hotels gaan schoonmaak in eigen beheer doen en dat vergroot de druk op de schoonmaakbedrijven de prijs zo laag mogelijk te houden. De hotels in Amsterdam bijvoorbeeld, zitten vol. Veel hotels hebben uitgebreid met extra kamers. De housekeepers betalen daarvoor de rekening, meent Kampherbeek.

Met Jaquet en de Groot is hij nog niet klaar. Het schoonmaakbedrijf belde tijdens de actie, afgelopen dinsdag, boos naar het CNV. Net als Van der Valk Schiphol wilden ze de namen hebben van medewerkers die hun mond open deden. Daar kan het bedrijf naar fluiten. Het bedrijf kan wel een brief van het CNV verwachten waarin nader ingegaan wordt op de verplichtingen van werkgevers in Nederland.

Jaquet en de Groot zegt dat het graag met het CNV in gesprek gaat. “We geven geen commentaar. Het heeft ons overvallen, we waren in de veronderstelling dat we een keurig bedrijf waren”, zegt Reinier Snel van het bedrijf. Op de hulp van het CNV een plek te helpen vinden voor medewerkers die graag weg willen, geeft hij geen commentaar. Op 27 december praten Jaquet en de Groot en het CNV met elkaar.