Marketing

In 2016 gaven buitenlandse toeristen maar liefst 21 miljard euro uit in Nederland

17-10-2017 13:41

Uit onderzoek van het CBS, uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, blijkt dat de toeristische bestedingen in 2016 met bijna 4 procent zijn gestegen. In totaal bedragen onze toeristische bestedingen nu 75,7 miljard euro.

Buitenlandse toerist belangrijkste oorzaak groei

Toeristen uit het buitenland geven de groei van onze toeristensector een boost. In 2016 gaven buitenlandse toeristen maar liefst 21 miljard euro uit in Nederland. Een toename van 1,3 miljard euro (bijna 7 procent) ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen nam eveneens toe en was in 2016 ruim 6 procent hoger dan het jaar ervoor.

Ook heeft een groter aantal toeristen een accommodatie of (vlieg)ticket geboekt bij of via een Nederlands bedrijf. Hoewel deze toeristen lang niet allemaal daadwerkelijk naar Nederland afreisden verdienden er wel Nederlandse bedrijven aan hun boekingen.

Ook de ‘toerist in eigen land’ gaf in 2016 meer geld uit dan in 2015. Aan onder andere binnenlandse vakanties, uitjes en overige recreatie zoals sporten en funshoppen gaven we in 2016 45 miljard euro uit. Dat is 1,5 miljard euro (ruim 3 procent) meer dan in 2015.

Groei toerismesector sneller dan economie

In zes jaar tijd is de toegevoegde waarde van de  toerismesector gestegen van 17,3 miljard naar 24,8 miljard euro per jaar. Een stijging van ruim 30 procent. Hierdoor is het aandeel van de toerismesector in de toegevoegde waarde gestegen van 3,0 procent in 2010 naar 3,9 procent in 2016.

Een van de bedrijven dat de groei van afgelopen jaren in de toerismesector duidelijk merkt is Tenzingtravel.nl. Dit bedrijf specialiseert zich in verre reizen naar onder andere Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Dit jaar wonnen zij de prestigieuze Vakantie Award als ‘Beste Specialist in Verre Reizen’. Ze hebben in totaal meer dan 60 reisspecialisten in dienst die allen klaarstaan om samen met u uw reiswensen te realiseren, in te plannen en mogelijk te maken. U krijgt, uiteraard, eerst altijd een geheel vrijblijvend voorstel voordat u daadwerkelijk boekt.