Marketing

Online en offline folders versterken elkaars inhoud

11-10-2017 17:02

Nu online shoppen mainstream is en internet de standaard voor communicatie, zou men verwachten dat de papieren reclamefolder op haar retour is. Opvallend genoeg is dit niet het geval en leest 55% van de Nederlanders nog steeds alleen papieren reclamefolders.

Hoewel inmiddels zo’n 7% van de Nederlanders alleen nog maar digitale folders leest en 34% zowel papier als digitaal, blijft de papieren folder nodig om het folderbereik maximaal te houden.  De digitale folders nemen sneller in aantal toe dan de papieren folders afnemen.

De reclamefolder blijkt, in zowel fysieke als digitale vorm, het belangrijkste medium bij aankoopbeslissingen. Dit en meer blijkt uit de NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) Folder Monitor 2017, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, in opdracht van DDMA.

In het artikel van DDMA staat onder meer het volgende, te lezen:

 

“Het op de hoogte zijn van aanbiedingen en het bepalen waar te kopen zijn vaak genoemde redenen om fysieke en digitale folders te bekijken. Opvallend is dat het opdoen van inspiratie en cadeau ideeën steeds belangrijker wordt gevonden. Het onderzoek toont ook een opmerkelijk verschil: de papieren folder wordt in hoge mate ter ontspanning gelezen; “folders zijn leuk”, terwijl de digitale folder meer gebruikt wordt om producten te vergelijken en informatie over producten op te zoeken. De beide foldertypen hebben een andere functie en versterken elkaar hiermee.”

 

Ook dit maakt dat drukwerk nog altijd een groot deel uitmaakt van de totale reclameconsumptie. Zo drukt de nummer één uitgever van Nederland, Reclameland.be, nog altijd zo’n 50 miljoen reclamefolders per jaar.

Men heeft nog altijd graag het fysieke drukwerk in de handen. In maar liefst 43% van de huishoudens wordt aan de hand van reclamefolders het boodschappenlijstje gemaakt en bijna de helft van de Nederlanders koopt regelmatig een product uit een folder. Voorlopig blijft de folder dus een heel relevante manier om reclame te maken. En aangezien digitaal al lang een ingeburgerd alternatief is zal dit ook nog wel even zo blijven.