Marketing

Visitekaartje nog altijd zeer belangrijk voor netwerken

21-09-2017 12:50

Is er anno 2017, in het tijdperk van LinkedIn, Whatsapp en oneindig veel andere online mogelijkheden nog plek voor het aloude visitekaartje? Uit recente onderzoeken naar dergelijke paradepaardjes van het bedrijfsleven blijkt dat deze slechts in zeer beperkte mate te lijden hebben gehad onder de digitale revolutie van de laatste kwart eeuw en nog steeds massaal worden uitgewisseld in de zakenwereld en elders.

Onmisbare tool om te netwerken

Reclamestudio Evergreen kreeg bijna achtduizend mensen zo ver om een poll in te vullen over visitekaartjes.

Uit de vragenlijst, die verscheen op zowel Nederlandse als Belgische websites, bleek dat ze vooral gebruikt worden om te netwerken. Liefst 48 procent van de respondenten gaf aan dat zij de kaartjes hoofdzakelijk inzetten om nieuwe contacten aan te knopen. Visitekaartjes bezitten die functie al sinds de zeventiende eeuw, zo beweert Reclameland.

Verschillen België & Nederland

Inwoners van België zijn sterker gehecht aan het communicatiemiddel dan Nederlanders, aldus de resultaten van de poll. Hierbij dient echter te worden aangemerkt dat volgens zoekmachine Google de zoekterm ‘visitekaartjes drukken’ liefst 7,5 keer vaker vanuit Nederland wordt ingetypt dan vanuit België, waar overigens circa een-derde minder mensen woont dan in Nederland.

Een kanttekening die hierbij moet worden gemaakt is dat in België – naast visitekaartje – ook het woord naamkaartje grote populariteit bezit. Vergeleken met Nederlanders tikken Belgen die online speuren naar gunstige aanbiedingen die zoekterm liefst 5,5 maal zo vaak in.

Het kaartje als reclame

Behalve om te netwerken bleek ongeveer 26 procent van de onderzochte personen de visitekaartjes hoofdzakelijk voor marketingdoeleinden in te zetten. In verhouding tot Belgen gebruiken Nederlanders de kaartjes vaker voor dit doel.

Andere functies die uit de poll naar voren kwamen zijn om afspraken te maken of verhuizingen door te geven. Wellicht tekenend voor de bestendigheid van de kaartjes is dat nog geen 15 procent van de respondenten aangaf ze helemaal niet te gebruiken en slechts één op vijftig ‘Visitekaartjes? Wat zijn dat?’ invulde.