Marketing

Markt van relatiegeschenken is in beweging

17-06-2017 15:20

Relatiegeschenken zijn niet alleen een interessante manier om banden met klanten en andere zakelijke partners te onderhouden, tegelijk vormen zij vaak een uitstekend uithangbord voor het eigen bedrijf. Pennen voorzien van een bedrijfslogo zijn wellicht het beste voorbeeld, maar ook met merknamen bedrukte bekers, dozen stroopwafels, telefoonhoesjes, sleutelhangers, waterflesjes, fidget spinners, koptelefoons en paraplu’s, om maar een greep uit het zeer gevarieerde aanbod te doen, behoren eveneens tot de mogelijkheden.

Bedrijven actief op de Nederlandse markt van de relatiegeschenken draaien een gezamenlijke jaarlijkse omzet van ongeveer een miljard euro, schrijft het AD naar aanleiding van de vakbeurs Promz.live afgelopen maand in Ahoy. Daar bleek dat het concept duurzaamheid een groeiende rol bij afnemers speelt.

Vanwaar relatiegeschenken?

Jos Schroer, van Team Jos, legt uit waarom bedrijven uit Rotterdam en omgeving de markt domineren. “Van oudsher vroegen de havenbedrijven om relatiegeschenken. En die vraag trok op haar beurt tientallen bedrijven aan”, zegt hij.

Team Jos biedt maar liefst  50.000 verschillende producten aan, waarvan circa 90 procent is gefabriceerd in China. “Maar wel goed gemaakt, volgens de Europese kwaliteitseisen”, voegt Schroer daaraan toe. Artikelen worden ingevoerd via de haven van Rotterdam en vervolgens getransporteerd naar Oost-Europese landen, die de opslag voor hun rekening nemen.

Zichtbaarheid staat voorop, stelt Schroer onomwonden. Schroers gratis ijsmutsen voor KPN en Aegon waren twee dagen lang te zien in Thialf, een succes waar volgens hem “geen Ster-spotje tegenop kan”.

Product op maat gemaakt & duurzaamheid

Verder is het in toenemende mate van belang dat artikelen toegesneden zijn op de specifieke klant, blijkt uit de woorden van Jelle Marcus van het spellenbedrijf Identity Games. Identity Games maakt voor baggeraar Boskalis een eigen bordspel, legt hij uit. “De wereldkaart als bord, de internationale activiteiten als spelonderdeel, kaartjes met bedrijfsinformatie en cutterzuigers als spelstukken.”

Plastic en andere materialen die weinig duurzaam zijn zie je steeds minder verwerkt in relatiegeschenken. Zij worden verdrongen door hout, linnen en papier, aldus directeur Brendo Willemse van bedrijf Kalendergigant. “We introduceren op de beurs een kalender die op hout is bevestigd. Vernieuwend en duurzaam”, zegt hij.

John Swaap, die de beurs organiseert, zegt dat pennen al geruime tijd onbedreigd de toppositie innemen op de geschenkenmarkt.

Maar hey, om er wat meer uit te springen kan je als bedrijf dus ook gaan denken aan iets als paraplu bedrukken, bijvoorbeeld een plu die van duurzame materialen is gemaakt!