Lage prijzen voor retail, sector klimt uit dal

18-01-2017 14:57

Kledingwinkels doen sinds korte tijd weer goede zaken, na langdurig in een neerwaartse spiraal te hebben verkeerd. BNR bestempelt de afgelopen periode zelfs als een ‘retail-rampjaar’.

Volgens Edwin Belt, die modespecialist is bij Kledingbranchevereniging InRetail, is het eind van de negatieve trend echter in zicht. “We zien dat we langzaam uit het dal klimmen wat betreft de fashion. Dat is waanzinnig. De groei komt vooral vanuit de fysieke winkels, in combinatie met de onlinewinkels”, aldus de modedeskundige.

Positief jaar

In een vooruitblik op 2017 beschrijft de website van InRetail het jaar als “een positief jaar voor de retail met een verwachte gemiddelde omzetgroei van zo’n 2 tot 2,5% voor de mode, schoenen en sportbranche”.

Belt stelt verder dat winkelcentra er goed aan doen zich aanlokkelijk te presenteren aan hun klanten. “Daarnaast is de bereikbaarheid en het parkeren belangrijk”, vult hij aan.

Een retailzaak die in orde is voldoet volgens Belt aan diverse eisen, zoals een goede fysieke winkel waarvan de voorraden toereikend zijn. Belt: “Maar daarnaast moet er een goede onlinewinkel aan gekoppeld zijn. De fysieke- en onlinewinkel moet drempelloos overvloeien.” Verder is het van belang om diverse populaire merken in het assortiment te hebben, zegt hij tot besluit.

Lage prijzen

Een artikel vorige maand op Retail News biedt een mogelijke verklaring voor de recente opleving van de kledingbranche, namelijk dalende prijzen. Kledij was afgelopen jaar haast vier procent goedkoper dan daarvoor, wat ongetwijfeld veel mensen deed besluiten eens hun garderobe aan te vullen door een bezoekje aan de winkels in de stad of online bij webshops als winkelstraat. Volgens Retail News, dat zich baseert op cijfers van het CBS, ging het om de laagste retailprijzen in een decennium. Het prijsniveau in de sector beleefde een opleving tussen 2010 en 2013, maar vertoonde daarna een sterke neergang.

Aziaten doen goede zaken

Stijgende Europese invoer van kleding uit Azië is de belangrijkste oorzaak daarvan. Afgelopen jaar namen Aziatische bedrijven zelfs meer dan driekwart van de import van kleding op dit continent voor hun rekening, wat alleen al voor Nederland neerkomt op een bedrag van ruim zeven miljard euro. In Europa geïmporteerde kledij komt goeddeels uit China en Bangladesh.