Banengroei bij webwinkels blijft nog wel even

04-01-2017 10:39

Vele zaken in de detailhandel en winkelketens gingen afgelopen jaar failliet, met bijbehorende negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid. Zo gingen in de retailsector alleen al in de eerste negen maanden van 2016 ruim 400 bedrijven over de kop, aldus een recent UWV-persbericht. Liefst 21.000 mensen in die branche raakten hun baan kwijt in 2016, een cijfer dat ten dele gecompenseerd wordt door de arbeidsvraag die wordt uitgeoefend door nieuwe banen bij sociale media en webwinkels.

Desalniettemin mag het vorige jaar zonder aarzelen bestempeld worden als een “rampjaar”, aldus Freek Kalkhoven, die arbeidsmarktonderzoeker bij het UWV is. De 21.000 nieuwe werklozen staan namelijk in schril contrast tot de 8.000 werknemers die in 2015 hun biezen konden pakken in de branche van de detailhandel.

Het forse verschil tussen de cijfers van de laatste twee jaren hangt voor een deel samen met de status van ex-werknemers van warenhuis V&D, dat eind 2015 omviel. De keten betaalde haar personeelsleden nog door tot in begin 2016, waarna zij volgens Fashion United als werkloos werden aangemerkt. Deze situatie, die een vertekening van de jaarcijfers oplevert, zag je ook bij het eind 2015 failliet gegane bedrijf Macintosh Retail Group. Daartoe behoren de merken Dolcis, Invito, Manfield Hoogenbosch Retail Group en PRO, wier winkels nog wel open zijn.

Meer werk bij webwinkels

De keerzijde van de banen die verloren gaan bij de tradionele winkels is de groei van de werkgelegenheid bij online gebaseerde bedrijven, zoals webwinkels. Nu Nederlanders steeds vaker hun telefoons, wijn, Schuurman schoenen, jassen, tassen, tuingereedschap, boeken en dagelijkse boodschappen kopen op het internet, ziet die niche in de detailhandel een duidelijkje groei in het aantal banen. Het UWV denkt dat daar dit jaar en in 2018 de stijging van de arbeidsvraag ongeveer 7.500 banen per jaar zal bedragen. Daarbij kan je denken aan functies als medewerker van distributiecentra, websitebouwers en koeriers.

Positief

De eerdergenoemde Kalkhoven is positief over de toekomst. “Het vertrouwen in de economie herstelt, waardoor de koopbereid van consumenten blijft groeien de komende jaren”, zegt hij.