De economische waanzin van een sollicitatieplicht voor 65-plussers

23-06-2016 14:49

Voor economen staat vast dat de werkloosheid van 65-plussers structureel van aard is. Anders gezegd; het is de komende jaren economisch onoplosbaar. Toch houden politici en Minister Asscher vast aan de sinds 1 januari 2016 verlengde duur van de sollicitatieplicht voor 65plussers. Dat waanzinnige beleid toont aan hoever de politiek en de samenleving inmiddels uit elkaar zijn gegroeid. En dat met de verkiezingen in aantocht. Enkele argumenten tegen 65-plus sollicitatieplicht:

Zolang er geen banen zijn kost de sollicitatieplicht 65 plussers de samenleving veel geld

Zinloze sollicitatieactiviteiten kosten veel geld. Niet alleen aan weinig productieve banen bij het UWV om de verplichting te controleren. Maar vooral aan tijdverspilling bij werkgevers voor het lezen van deze zinloze sollicitatiebrieven. Tsunami’s aan sollicitatiebrieven of formulieren die binnenkomen op een enkele vacature van veelal volstrekt verkeerd gekwalificeerde kandidaten. Kandidaten die enkel om hun uitkering veilig te stellen lukraak op vacatures jagen waarvan ze weten dat ze nooit aangenomen zullen worden. En al die sollicitaties moeten administratief wel afgehandeld en verwerkt worden.

Sollicitatieplicht 65+ kan duren tot datum AOW

De sinds 1 januari 2016 geldende wet en regelgeving zorgt ervoor dat de meeste 65+ werklozen een sollicitatieplicht hebben tot aan de datum van hun officiële pensionering. Alleen wanneer men binnen 1 jaar voor de officiële datum van pensionering werkloos wordt vervalt deze verplichting. Na 6 maanden werkloosheid is alle arbeid als passende arbeid te kwalificeren.

Alle arbeid is passend na 6 maanden

Theoretisch is het mogelijk dat een 65-plus werkloze die zijn steentje aan de samenleving al meer dan 40 jaar heeft bijgedragen verplicht wordt om alle aangeboden werkzaamheden te moeten accepteren tot aan de datum van zijn pensionering. Theoretisch is het ook mogelijk dat tegelijkertijd jeugdige werklozen in de kracht van hun leven, ongemoeid thuis kunnen blijven. Een willekeur in de handhaving van de sollicitatieplicht door de overheid, die op juridische gronden tegenover de 65 plusser niet (meer) te verdedigen valt.

Sollicitatieplicht 65-plusser moet volgens politici maatwerk zijn

Maatwerk is het toverwoord van veel politici als recent antwoord op een oproep door vakbonden en arbeidsmarktdeskundigen om de sollicitatieplicht voor oudere werklozen af te schaffen. Maatwerk klinkt redelijk maar is het omzeilen van het economisch probleem. Het banentekort voor 65-plussers zal de komende jaren niet opgelost kunnen worden en dat harde economische feit rechtvaardigt slechts een algehele ontheffing van de 65-plus sollicitatieplicht en wellicht ook voor relatief jongere oudere werklozen. Verplicht solliciteren op vacatures waarvoor de kwalitatieve competenties enkel al door leeftijd ontbreken is vanuit economisch oogpunt gezien onzinnig en juridisch uiterst laakbaar te achten. Dat raakt aan machtsmisbruik en willekeur van een overheid tegenover oudere werklozen. Welke partij durft het schrappen van de sollicitatieplicht voor in ieder geval 65-plus werklozen als hard partijstandpunt in haar partijprogramma op te nemen?