Opinie

Narcistisch liefdadigheidsportaal van MaatschapWij om ‘mensen te verbinden’

10-05-2016 13:22

Wij Samen Voor Elkaar is het online meeting point waar MaatschapWij wil inspireren tot maatschappelijke initiatieven. Particulieren maar ook (met name) organisaties kunnen hier hun ei kwijt door aan de buitenwereld te laten zien hoe verbindend ze zijn. Het initiatief dat wil stimuleren tot initiatieven (jawel) wil door een feelgood-burgerfilmpje en de lieve acties van Jan en Tineke mensen inspireren tot elkaar te komen. De ‘aanjagers’ van de ‘maatschappelijke katalysator’ (beide eigen termen) bestaan uit een groeiende groep landelijke ondernemingen, sportbonden en maatschappelijke organisaties, ook wel ‘Leading & ablers‘ genoemd. Een aantal namen: Maurice de Hond, Mickey Huibregtsen, Karin Pannekoek en Raoul de Vries.

Op het portaal kun je een aantal pagina’s met initiatieven bekijken om geïnspireerd te raken. Zo vind je groene bewonersinitiatieven, jongerenpanels (speciaal voor jonge mensen die de behoefte voelen nú de wereld te veranderen), rolstoelwandelingen, weggeefwinkels en verbindingssporten. Maar ook een supermarktketen als Albert Heijn, die graag laat zien hoe duurzaam ze echt is, en een bedrijf als FrieslandCampina dat de calciumconcentratie van arme mensjes natuurlijk meer dan belangrijk vindt. Het is kortom de bedoeling dat je door het kijken naar andermans buurtbbq’s zelf ook zin krijgt om lekker collectief satéstokjes te gaan verbinden in je eigen buurt.

Medemenselijkheidsacties en saamhorigheidsdingen

Want door fijn samen dingen te doen kom je als mens dichter bij elkaar. Dat is nodig volgens MaatschapWij, want ‘er wordt veel te weinig aandacht geschonken aan allerlei prachtige bedoelingen’. Hier moet verandering in komen want ‘samen kunnen we Nederland weer een beetje mooier maken’. Door bedrijven en medemenselijkheidsacties in de spotlight te zetten, worden mensen positief gestimuleerd tot saamhorigheidsdingen. Iedereen die ‘iets moois’ doet kan zich aanmelden en het initiatief delen met andere goeddoeners. Zo kun je alle acties achter de ego-endorfines natuurlijk ook like, om de positiviteit van dit alles extra te benadrukken.

Wat prachtig toch dat er medeburgers bestaan die zo’n briljant en origineel concept bedenken!

Dat duurzaamheidsgebrabbel, liefdadigheidsinstellingen en verbindende gedachtes geheel toevallig ook bijdragen aan de winst van bedrijven mag zo onderhand als bekend worden verondersteld. Maar dat verhullen onder een oranje lintje met als motto ‘kijk ons eens collectief lief zijn’, moet toch te denken geven.

Sociaal doedingetje

Het grote probleem bij deze ondernemingen en dito marketingacties is dat de positivo’s kritiek bij voorbaat al ongegrond vinden. Want “er kan toch niets verkeerds zijn aan liefdadigheid?”
Maar dat is niet helemaal waar. Liefdadigheid an sich is inderdaad hartstikke nobel, maar er komen altijd andere elementen bij kijken, zoals belangen. De belangen van bedrijven zijn in dit geval meer dan duidelijk. Maar ook bij particulieren zal dit sociale doedingetje ongetwijfeld goed inwerken op de morele winstsom.

Het systeem waarbij elk plasje en wasje van mensen in de spotlight moet komen te staan, heeft echter meer haken en ogen. Zoals we hebben kunnen leren uit de geschiedenis dat het prachtige marxistische systeem ook tot prima functioneren van de burger heeft geleid, zo zal het in de spotlight zetten van liefdadige acties ongetwijfeld gaan leiden tot veel meer spontane, collectieve verbindingsmanoeuvres. En aangezien deze maatschappelijke initiatieven natuurlijk niet zijn bedoeld voor vanzelfsprekend bescheiden gebruik in eigen kring, kunnen we het portaal van MaatschapWij uitstekend beschouwen als redder van de samenleving. De zoveelste redder van de samenleving.

 

https://www.youtube.com/watch?v=SCZhE3zWxlI