Deflatie des doods blijft en het is de schuld van de Millennials

23-03-2016 13:26

Het gaat niet je-van-het met de inflatie in Europa. Die is aan de lage negatieve kant. Prijsdalingen, ‘deflatie’ noemen we dat ook wel, teisteren Europa. Op school heeft u allemaal geleerd hoe verschrikkelijk erg dat is. Then again, u had vrijwel zeker les van een rode docent die ook vertelde dat Keynes belangrijker was dan Jezus.

Millennials consumeren anders

Wat de gevolgen van deflatie ook zijn, we gaan ze voelen. Want prijsdalingen zullen aanhouden, zo voorspelt het Amerikaanse onderzoeksbureau Convergex. Door hoge werkloosheid en een lager besteedbaar inkomen (en door een levensstijl waarin delen als ideaal geldt), zouden Millennials heel anders consumeren dan voorgaande generaties.

Die Millennial-afwijkingen manifesteren zich in eerder huren dan kopen, muziek streamen in plaats van kopen en op internet winkelen in plaats van in fysieke winkels. Bedrijven als Uber, Airbnb en Netflix zouden het deflatoire effect versterken, omdat de meeste producten en diensten die Millennials daar afnemen, goedkoper zijn dan de voorgaande aanbieder. Uber is goedkoper dan een reguliere taxi, Airbnb goedkoper dan een hotel en Netflix goedkoper dan de miljoenen en miljoenen die we jaarlijks kwijt zijn aan de publieke omroep.

Generatie Z

Hoewel Millennials schuldig zijn aan veel dingen, zoals anderen vrijheid ontnemen omdat hun mening ‘niet goed voelt’, vragen we ons af of dit zo’n informatief rapport is. Al zou het waar zijn: tegen het waanidee van de ouders die deze Millennials hebben opgevoed in, zijn Millennials niet de laatste generatie en de maat aller dingen. Na hen komt de generatie Z – en die lijkt consumentisme hartstikke lekker te vinden. Generatie Z is onze hoop.