Leven

Mans’ Brulding: De Tomaso Mangusta

04-10-2015 17:15

1DeTomasoMangustawiki

 

Eens was de kleine Italiaanse autofabrikant uit Modena van de Argentijn Alejandro de Tomaso een tijdje eigenaar van het ontwerphuis Ghia, van Maserati en van Moto Guzzi. Namen van faam. De auto die deze groei&bloei van De Tomaso mogelijk maakte, was de De Tomaso Mangusta. Het eerste verkoopsucces van het merk. Na in 1966 aan het publiek te zijn getoond, verlieten er tussen 1967 en 1971 401 exemplaren de fabriek om de wereld met hun verschijning te verblijden.

De lijst namen die je tegenkomt bij de evolutie van het model is om voor op je knietjes te gaan. Voor de lijnen kwam Ghia, en de heren Giugiaro en Bizzarrini langs. Voor het chassis en onderstel is Colin Chapman genoemd, en Gian Paolo Dallara geraadpleegd. Allen keken ernaar of werden bekeken.

1969 Mangusta (foto’s: hemmings.com)
1hemmingsmangusta1969geel2

1hemmingsmangusta1969int
En dan de motoren. In de VS kreeg je een wat tam gereguleerde Boss 302 ci (5.0 liter) van Ford, waar standaard 230 pk bij 4800 tpm uit kwam. Goed voor een top van circa 190 km/u. Buiten de VS werd echter een Ford 289 ci (4.7 liter) V8 gemonteerd. Motoren van 305 pk waar je ook versies van in Shelby Mustangs en GT40s kon tegenkomen. Van die laatste kwamen er weer ZF-aandrijflijn spullen in de Mangusta.

De Mangusta’s kwamen met twee, vier, en soms zes koplampen. Meestal vast, soms opklapbaar. Wat altijd opklapten waren de deuren om bij de middenmotor en het reservewiel te komen. Nimmer was het vijfde wiel eleganter bereikbaar.

Gevleugeld aanwezig bij de 2009 Alameda All Italian Car & Motorcycle Show (foto: wiki, door Craig Howell)
1DetomasoMangustadoorwiki

Je bent het alleen al waard om gezien te worden..
169DeTomasoMangusta

..maar neem gerust een Dino mee (foto’s: conceptcarz)
170DeTomasoMangustared

 

Niets dan fraais en goeds dus. Toch? Helaas. Mooi zijn en een batterij peetooms van goeden huize hebben betekent niet automatisch dat je een prettig karakter krijgt. In het Mangusta geval lag dit voornamelijk aan De Tomaso’s eigen inbreng, zijnde een te slappe (vloer)constructie om dikke V8s en racy onderstelcomponenten aan te bevestigen. Samen met een te zware achterkant waar 68 procent van de circa 1400 kilo aan Mangusta op rust, schijnt het bochtenwerk een interessante ervaring voor adrenalinezoekers te zijn. Maar ach, met zo’n smoel mag je best een kreng wezen.

 

Hier bij mangustainternational meer


Titelfoto: Mangusta bij Auto Italia, Brooklands in 2013 (foto: wiki, upload van Allan Watkin)