Economie

Topman RTL: ‘Huidig businessmodel TV is passé’

23-12-2014 08:49

Wendy van Dijk
Wendy van Dijk. Screenshot RTL.

De tv-sector staat aan de vooravond van nieuwe ontwikkelingen die het bedrijfsmodel sterk gaan veranderen. Door de opkomst van kijken via internet zal steeds meer omzet komen uit abonnementsdiensten in plaats van reclame. Ook de rol van een tv-bedrijf verandert.

Dat zegt topman Bert Habets van tv-exploitant RTL Nederland in een interview met het Financieele Dagblad.

De onderneming is veel nadrukkelijker betrokken bij de ontwikkeling van series en films en zal er ook meer financieel in participeren. Daarnaast komt het intellectueel eigendom in toenemende mate bij tv-bedrijven terecht, om dat te kunnen exploiteren op meerdere platformen.

Volgens Habets zal over vijf jaar een ‘substantieel’ deel van de inkomsten bestaan uit nieuwe diensten zoals Videoland en de exploitatie van kanalen op YouTube. Nu komt nog 80 tot 90 procent van de inkomsten van RTL Nederland uit tv-reclame.

Anp