Autoreview: Lexus GS300h

27-05-2014 14:35

dossier_uitstoot_530

Als de Lexus GS300h een politieke partij zou zijn, dat zou het Groen Rechts heten. Met de hybride motor sust hij ons ecologisch geweten, maar met z’n 19-inch-souteneurs-velgen en dik 223 PK past hij ook bij brallerige Topgear-types.

Geparkeerd weet de Lexus GS300h mij al meteen te verrassen. Gezeten in weldadig en chique gestikt leer, druk ik op de startknop en automatisch zet de bestuurdersstoel zich in de ideale rij-positie, terwijl het stuur zich tevens elektrisch naar mij toe manoeuvreert. Dat is nog eens een even warmbloedig als high tech welkom. Maar hé, ik hoor geen motor. Toegegeven, dit is een Lexus, het merk dat de reputatie heeft, dat het interieurs weet om te toveren tot een stiltecentrum, of een meditatieruimte, of – qua akoestiek – het concertgebouw. Maar dit is wel héél yoga-stil. Nog een keer drukken? Oh nee, dit is natuurlijk een h‎ýbride en nu draait de bolide, zoals een fraaie animatie op het full colour scherm van bijna 13 inch ook laat zien, volledig op de elektromotor.

 

 

‘Met geinige penisextending extra’s zoals geperforeerde aluminium pedalen’

 

Even wachten, en met wat zijdezacht geronk maakt de 2.5 liter viercilinder de krachtbron van 223 PK compleet. Alleen bij stilstand valt hier trouwens op dat de motoren het stokje van elkaar overnemen. Als je rijdt, gaan ze naadloos in elkaar over en zie je alleen aan je scherm – als je dat wil, want het blijkt verslavend – hoe het vermogen wordt gecombineerd. En dan zie je ook dat als je remt, de wrijving wordt omgezet in elektropower. Zó 2020.

 

‘Volgens Lexus moet 1 op 25 haalbaar zijn. Waarvoor hulde alleszins, maar het is niet bepaald living on the edge. Beetje Diederik Samson’

 

Zoals bekend kun je met een hybride auto súperzuinig rijden en vooral de eco-stand voorziet daarin. Deze zet niet alleen de traploze transmissie op een minder opportunistische stand, ook de airco of verwarming gaat op een lager pitje. Maar hier merk je – zeker bij gemiddeld snelweggedrag – eveneens weinig tot niets van. Nou ja, wél aan de pomp. Volgens Lexus moet 1 op 25 haalbaar zijn. Waarvoor hulde alleszins, maar het is niet bepaald living on the edge. Beetje Diederik Samson. Hij bedoelt het goed, maar je wil intuïtief niet bij hem horen.

GS_300h_F_SPORT_2013_DET_01__mid

Welnu, daar hebben de Japanners tevens gewiekst aan gedacht, want de CVT-bak kent naast de ‘normal’ stand, ook een ‘S’-je,  voor een wat assertievere rijstijl. En net zoals de heren van Spinal Tap op hun gitaar-versterkers standje 11 hadden, heeft de duurste F-Sport-versie (waar ik in reed) nog de S+ optie, waarbij – alweer te zien op het scherm – ook de vering en demping harder worden afgesteld. Daarnaast duikt er dan op het digitale dashboard prompt een analoog weergegeven toerenteller op. Cool, al geeft de head-up display (ook in kleur!) die standaard ook aan.

In deze S+ modus kan je de Lexus lekker op z’n BMW’s laten draven. Binnen 20 kilometer na het afhalen van deze F-Sport had ik bij een McDrive langs de A27 bovendien meteen het eerste complimentje te pakken, iets wat werkelijk nóóit zou gebeuren met de vorige, soms duffe, Lexus-modellen. “Mooie auto”, zei een dertiger spontaan en dan had ie nog niet eens de geinige penisextending extra’s gezien als de geperforeerde aluminium pedalen. In de testweek daarna bleef deze gewaagde Japanner op ’s lands dreven een keiharde headturner, nog veel meer dan de Maserati Ghibli die ik recent bestuurde.

 

‘Is een kop-staartje onvermijdelijk (omdat de voorligger een vrouw is) dan trapt het systeem zelf op de rem en worden de gordels aangespannen’

 

Hij ziet er dan ook zeer gelikt uit. Mijn bling-bling witte F-Sport paart wufte vormen aan een brutale grille met gehoekte zwarte roosters en die 19-inch velgen zijn natuurlijk super-bruut, of wreed,  zo u wilt. Toegegeven, dit zijn wat souteneursachtige accentjes, maar dat mag. Dit is een hybride. Het bezitten van dit eco-groene (slechts 20 procent bijtelling) monster laat zich prima vergelijken met het dagelijks eten van hamburgers, zonder dat je er dik van wordt, of elke avond in de kroeg hijsen met vrienden, zonder kater, of ja, vreemdgaanseks zonder soa (of kans op ontdekking). Kortom, wel de fun, niet de nota.

Trouwens, voordat u denkt dat ze bij Lexus hun oude doelgroep hebben geëxcommuniceerd, ze hebben ook een business– en een luxury-uitvoering, die vermoedelijk iets representatiever staan in een Zuid-as-parkeergarage en wat minder sportscholerig overkomen. Sterker nog, van die keurige corporate Suit Supply-uitvoeringen (eveneens hybrides, zoals álle Lexus-modellen in Nederland) gaan ze – vanzelfsprekend – dit jaar de meeste  verkopen.

GS_300h_F_SPORT_2013_STAT_01__mid

De gemiddelde Lexus-rijder kiest voor luxe en vooral zorgeloosheid. Dat treft hier natuurlijk ook weer, want de GS300h is niets minder dan een rijdende butler. Er wordt namelijk uitstekend voor je gezorgd, zonder dat je er iets van merkt. Neem de – fantastische term – ‘climate concierge’. Deze stemt de koele of warme luchtstromen exact af op het aantal passagiers én waar ze zitten. Clever.

Verder moet je van goede huize komen, om met deze bak een botsing te veroorzaken. Optioneel kan de Lexus bijvoorbeeld worden uitgerust een Advanced Pre-Crash Safety-systeem, dat met behulp van microgolf radar (!) en een boordcomputer de kans op een mogelijke aanrijding berekent. Is die kans zeer aanwezig, zoals doorgaans op de A10 ter hoogte van knooppunt Watergraafsmeer (Amsterdammers kunnen níet rijden), dan wordt je gealarmeerd met geluids- en lichtsignalen. Ook wordt alvast preventief de remkracht vergroot. Is een kop-staartje onvermijdelijk (de voorligger is een vrouw, uit Amsterdam) dan trapt het systeem zelf op de rem en worden de gordels aangespannen.

GS_300h_F_SPORT_2013_STAT_02__mid

Trouwens, de adaptive Cruise Control maakt gebruik van diezelfde radartechnologie om een beleefde afstand tot een voorligger aan te houden. Nee, deze Lexus is niet bedoeld voor klevers.

Verder voert de GS300h zelfstandig een stuurcorrectie uit, mocht u buiten de lijntjes geraken en een Driver Monitoring System houdt uw conditie en/of concentratie in de gaten. Raakt u vermoeid (net voorbij Lyon, als u in één ruk naar Barcelona wil rijden), dan krijgt u van deze intelligente hybride een waarschuwingssignaal. SciFi-er krijg je het niet. Deze auto’s zouden dan ook eigenlijk geen type-aanduiding moeten hebben, maar vanwege hun zelfstandige denkniveau allemaal een aparte naam, zoals R2-D2, of Wall-E.

GS_300h_F_SPORT_2013_EXT_06__mid

Hoe duur is dit allemaal? De instapper – toch een relatief begrip bij Lexus – is er vanaf zo’n 46 mille, maar daar zit de basic-luxe, zoals onder meer climate control, een automaatje en cruise control al gewoon bij. Bovendien komt de klant in aanmerking voor de zogeheten Red Carpet Treatment bij de dealer. Mocht de auto bijvoorbeeld een beurtje nodig hebben, dan wordt hij bij u voor de deur gehaald en zonder gedoe afgeleverd.

GS_300h_F_SPORT_2013_EXT_21__mid

Maar met deze Lexus laat je andere weggebruikers vooral zien, dat je ook – een beetje – rekening houdt met het milieu. Al doe je dat vooral met je achterkant, want de GS heeft de vlotheid van een kwieke V6. Dus graag parafraseren wij hier Janis Joplin’s a-capella-hit Mercedes Benz. ‘Oh, Lord, would you buy me a Lexus GS300h‘.