Ondernemen & zzp

Makers Candy Crush publiceren duizelingwekkende groeicijfers

18-02-2014 14:25

Reinout te Brake, investeerder in de gamesindustrie, meldde vorige week tegenover ThePostOnline al dat hij ‘op zoek is naar het nieuwe Candy Crush.’ Wie naar de vandaag gepubliceerde prospectus van Kind Digital, gespecialiseerd in het maken van infantiele spelletjes kijkt, begrijpt waarom. Het bedrijf kondigt vandaag een aandelenemissie van 500 miljoen dollar aan, en instappen lijkt een goed plan wanneer je de cijfers sinds 2012 bekijkt.

IPO

Een IPO is het uitgeven van aandelen door een bedrijf wanneer het naar de beurs gaat. Dit gebeurt vaak om groei te kunnen verwezenlijken, wanneer je geen geld wilt of kunt lenen, heb je cash nodig om dit te doen. De hoogte van het aandeel wordt vaak vastgesteld op de verwachting van de toekomstige cashflow, en die is bij King Digital enorm.

Enorme groeicijfers

Waar de opbrengst van het bedrijf in 2012 nog 71 miljoen dollar bedroeg, was dat in 2013 642 miljoen dollar, waarvan 269 miljoen pure winst was. 

Groei van bedrijf sinds begin 2012

1085 gameplays per dag

Wilt u nog meer duizelingwekkende cijfers, zie dan onderstaande infographic, die ook netjes op die manier in de verder zakelijk opgemaakte prospectus is geplakt. Candy Crush kan rekenen op zo’n 1058 gespeelde spelletjes per dag, en 93 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Dat is een fijne achterban om een businessmodel op te bouwen.

g564433g22n98

‘We hebben geen ervaring met zoveel winst’

Het bedrijf waarschuwt in de prospectus wel voor het feit dat ze ook niet precies weten hoe ze met al dat geld moeten omgaan:

‘Sommige leden van ons managementteam hebben geen significante ervaring met zulke het mangen van een grote internationale business, dus het is mogelijk dat ons management niet in staat is zo’n enorme groei effectief te managen.’

Er zijn ergere problemen om mee om te moeten gaan, vermoeden wij.

Lees hier de volledige prospectus

Lees ook:
Interview: ‘Ik wil investeren in het nieuwe Candy Crush’
Why You’re Absolutely Right To Think The Candy Crush IPO Is A Terrible Idea