Weten & Tech

DJ zoekt eigen publiek

29-08-2013 12:37

We kennen allemaal het begrip crowdfunding. Via internet geld verzamelen door je idee te pitchen. Je geeft de gulle gevers een beloning als er genoeg geld binnenkomt en je haalt zo een paar duizend euro op. Ook artiesten kunnen via het internet aan bekendheid komen. Daar is zelfs helemaal geen geld voor nodig. De belangrijkste zaken zijn een Facebook-pagina en een Twitter-account. Een goed product is natuurlijk ook belangrijk.

Visionaire

Laten we eens kijken naar Visionaire. Het is de dj naam van een Koreaanse jongen uit New York. Zijn droom was een jaar geleden om een tourende dj te worden, geld te verdienen met zijn grootste hobby. Zijn aanpak verschilt echter sterk van andere mensen die graag bekend willen worden. Meestal bestoken zij labels met heel veel muziek in de hoop dat er een keer een track uitgepikt wordt. Die kans is er, maar je kunt natuurlijk ook gewoon je eigen publiek zoeken. Zonder contracten en gedoe. Gewoon via de Facebooks.

Dat is precies waar Visionare mee bezig is. Of het nou ligt aan zijn communicatieve vaardigheden of zijn uitstekende photoshop-skills weet ik niet, maar het is een feit dat hij zijn eigen publiek heeft gevonden. Dat publiek heeft hem niet zomaar gevonden. De beste man weet precies wat de mensen willen: gratis dingen. Maakt niet uit wat het is, gratis is altijd goed. Hij voorziet in die behoefte door gratis tracks uit te delen. Iedereen mag ze downloaden. De tegenprestatie is een bepaald aantal likes.

Werk hard en geef weg

Zo bracht Visionaire onlangs een EP uit. Dat is een soort minialbum met drie tracks erop. Hij deed dit om zijn 20.000 likes op Facebook te vieren. Zo werkt hij dus altijd. Mensen worden fan van hem omdat hij zo gewoon lijkt en alles deelt wat hij maakt. Als ze eenmaal fan zijn verlangen ze zo naar nieuwe muziek dat ze helpen met het vergaren van likers, waarna hij de likes beloont met muziek. Snap je het nog?

Enfin. Nu Visionare 20.000 likes heeft gaat het dan ook echt gebeuren: hij wordt een tourende dj. De eerste boekingen zijn binnen. Het perfecte bewijs dat je via Facebook zo’n groot publiek kan bereiken dat de stap naar reallife bekendheid te maken valt. Binnenkort zal de beste man wel worden getekend door een label waarna de frequentie van nieuwe muziek drastisch zal afnemen, maar goed. Een les voor andere jochies met een droom: werk hard en geef weg. Dat kan ook als je heel lelijk en dik bent, want tot voor kort wist niemand hoe Visionaire eruit zag.

En zo ziet dat er dan uit, net echt:

Jordy Kruse is net 18 geworden en denkt alles te weten over dance muziek. Hij werkt bij PowNed om zijn feestjes te bekostigen.