Business

Muziek-opbrengsten stijgen weer

28-08-2013 12:30

Het gaat weer beter met de muziekindustrie. Na twaalf jaar verdienen platenbazen eindelijk weer eens geld. Dat hebben ze vooral te danken aan online winkels als iTunes. Nu is het algemeen bekend dat niemand meer een cd koopt, maar hoe zit het met de verkopen in onlinewinkels als Beatport? Tracks uit het genre Dance worden daar als eerst uitgebracht alvorens ze naar iTunes en dergelijke gaan.

Kosten/ baten

Allemaal leuk en aardig dat platenmaatschappijen 1,9% meer verdienen, maar hoe ervaart een nog redelijk onbekende, hardwerkende producer de online verkoop van zijn muziek? Voor DJ/producer B-Funky is het allemaal nog niet heel erg lucratief. Sterker nog, de kosten die komen kijken bij het maken van een track wegen niet op tegen de opbrengsten. Het valt echter niet tegen, want het is algemeen bekend dat het uitbrengen van muziek geen vetpot is. ‘De inkomsten zijn op dit moment minimaal en wegen zeker niet op tegen de kosten die ik maak voor een nieuwe track. Het sluit wel aan bij mijn verwachtingen, dus echt tegenvallen is het niet.’

Beatport

In dancemuziek zijn er meerdere mogelijkheden om muziek te kopen. Zo zijn er sites als Traxsource waar vooral underground artiesten hun muziek verkopen, maar de meer commerciële producers richten hun peilen vooral op Beatport en ITunes. iTunes is meer voor de gewone consumenten en Beatport meer voor de andere DJ’s die een bestand nodig hebben die ze kunnen afspelen op hun dj-set. B-Funky denkt dan ook dat deze twee platformen prima naast elkaar kunnen bestaan. ‘’Ik verwacht dat ze naast elkaar blijven bestaan. Beatport voor de dj’s/producers die de tracks echt nodig hebben als bestand. En iTunes voor de consument.’’
Ook streamingdiensten als Spotify zijn in opmars. Sterker, in de nieuwsberichten die we lezen over de stijgende opbrengsten voor platenmaatschappijen wordt Spotify als voornaamste reden opgevoerd. ‘’Ook diensten zoals Spotify beginnen steeds interessanter te worden als inkomsten bron.’’

Muziek als marketingtool

We kunnen wel stellen dat het uitbrengen van muziek eigenlijk nog geen zak oplevert. Je hebt echter niet de keuze om het niet te doen. Je eigen muziek hangt tegenwoordig samen met je populariteit. Je moet je publiek weten te binden met je muziek, alleen dan zal je een succesvol DJ/ producer worden. B-Funky noemt het uitbrengen van eigen muziek dan ook een marketingtool.

Jordy Kruse is net 18 geworden en denkt alles te weten over dance muziek. Hij werkt bij PowNed om zijn feestjes te bekostigen.