Voorbij het eigen gelijk
 
 
Business

Nuna 7 aanjager Transitie Economie

Studenten TU Delft bouwen nieuw voertuig Solar Challenge

Terwijl de politici in Den Haag zich het hoofd breekt over het aanslingeren van de Nederlandse kenniseconomie, zijn studenten van de TU Delft alvast begonnen. Jaarlijks bouwen zij een state-of-the-art zonnewagen waarin vele disciplines bij elkaar komen en innovatieve inzichten vrij komen. De afgelopen negen maanden is een geheel nieuwe zonnewagen ontworpen en gebouwd. Dat was ook wel nodig aangezien de wedstrijdleiding van de World Solar Challenge in Australië in al haar wijsheid heeft besloten dat de deelnemende voertuigen voortaan vier in plaats van drie wielen moeten hebben. Het spreekt voor zich dat een totaal nieuw ontwerp gemaakt moest worden.

 

TU Delft

De studenten van de TU Delft hebben een naam hoog te houden in een speelveld van 48 studententeams uit 26 landen. Het team van de TU Delft won vier van de zes voorgaande edities van de World Solar Challenge en werd twee keer tweede. Naast Nederland zijn het team uit Michigan en het team van de Japanse Tokai Universiteit – waar nu de wereldbeker staat – favoriet. Tijdens de race met de zonnewagens – die dit jaar start op 6 oktober – wordt van Darwin naar Adelaide gereden. 3.000 km dwars door Australië met een cockpit-temperatuur van zo’n 50 graden. Ga er maar aan staan.

Introductie Nuna 7 door Lieke Lamb

Trans-sectoraal innoveren

Daar waar bedrijven en sectoren nogal eens moeite hebben om met elkaar samen te werken, is bij de bouw van de zonnewagen Nuna 7 sprake van een echt multidisciplinair team van professionals. De 16 teamleden zijn gespecialiseerd in Elektrotechniek; Lucht- en Ruimtevaarttechniek; Industrieel ontwerpen; Werktuigbouwkunde; Technische Natuurkunde & Wiskunde. Een prachtig voorbeeld van ‘Trans-sectoraal innoveren’ waar menig bedrijf nog wat kan van leren en de Nederlandse economie veel aan kan hebben. Het is dan ook goed dat de bouwers van de Nuna 7 heel open zijn over de nieuwe technieken en materiaal die toegepast zijn. Door deze transparantie zullen we die ook elders tegen gaan komen en dat is weer goed voor de export van innovatieve Nederlandse producten.

Motoren weggewerkt in de wielen

Het resultaat mag er zijn: een aerodynamische zonnewagen van slechts 150 kg (zonder de coureur) die een topsnelheid van 185 km/uur kan halen. De luchtweerstand van de complete zonnewagen is te vergelijken met een hand die uit het raam gestoken wordt van een auto die 100 km/uur rijdt. Da’s dus heel weinig. De motor is weggewerkt in de achterwielen. Daardoor wordt de elektriciteit van de 6m2 hoog rendement silicium zonnecellen zo optimaal mogelijk gebruikt. De regeneratieve remmen geven bij het afremmen ook nog eens extra vermogen door aan de motor.

Onthulling van de zonnewagen Nuna 7

Catamaran op wielen

Wie de Nuna 7 ziet, kan constateren dat de cockpit van deze ‘catamaran op wielen’ niet in het midden zit maar boven de rechter wielen. Om te voorkomen dat twee van de vier wielen zwaarder belast zouden worden dan de andere wielen wordt alle elektronica ingebouwd tussen de linker wielen. De zonnewagen is 4,5 meter lang en is opgebouwd rond een zelfdragende carrosserie van met koolstofvezel verstevigde spanten.

Transitie Economie

Speciale aandacht gaat dit jaar naar het laminaat waarmee de zonnecellen van de Nuna 7 beschermd worden tegen bijvoorbeeld stuifzand. De ervaring heeft trouwens geleerd dat ook de champagne-bubbels bij een overwinning flink schade kunnen toebrengen aan de zonnecellen. Druppels kunnen de werking van een vergrootglas hebben waardoor zonnestralen versterkt worden en de zonnecellen plaatselijk heel heet kunnen worden. Door het nieuwe laminaat is de Nuna 7 ook hierop voorbereid.

Het is mooi om te zien hoe organisaties als DSM; Energie Centrum Nederland; Nuon en anderen hun expertise hebben ingebracht en zelf ook weer leren van een innovatief project als de Nuna 7.

In deze tijd van Transitie Economie is samenwerken en komen tot nieuwe oplossingen iets waar we in Nederland meer voorbeelden van kunnen gebruiken. Hopelijk inspireert de Nuna 7 tot meer kennisuitwisseling en innovatie over de sectoren heen door studenten, bestuurders en ondernemers.

Interview over de Nuna 7 door Richard Lamb

De onthulling van de Nuna 7 is terug te kijken op TrendsVerwachting.nl

Daarbij spreekt ruimtevaarder Wubbo Ockels de teamleden toe vanaf Curaçao.

 
 
Toon / Verberg Reacties  
 
Sinds september 2017 moet je ingelogd zijn op Facebook om hieronder meer dan de standaard aantal reacties te laden.
Het gaat hier helaas om een verandering die Facebook zelf heeft doorgevoerd.
Maar je kunt ook reageren via Disqus.
Als iedereen slaapt, zijn wij wakker.