Bewezen: Naar een winkel gaan ouderwets

11-02-2013 15:31

Kopen doen we online, naar een winkel gaan is passé. De Amerikaanse online verkoop steeg het afgelopen jaar met maarliefst 15 procent. Naar een winkel gaan voor je spullen is niet meer van deze tijd. Lekker achter die computer kruipen is veel makkelijker.

In Groot-Brittannië liep het winkelbezoek de afgelopen maand al terug. De Britse Morrissons supermarkten anticipeerde op deze teruggang door een online verkoop te starten. Ook Ahold van supermarktketen Albert Heijn maakt een verdere stap richting online verkoop.

Nieuwe bank

Nederlandse winkels hebben te maken met een omzetteruggang. De verkoop van woonwinkels liep met 9,3% terug, de modebranche kende een teruggang van 6%. De crisis hakt er kennelijk in bij je extra spijkerbroek of nieuwe bank.

Het einde van de kruidenier om de hoek komt steeds dichterbij. Als supermarkten dan ook nog eens klantonvriendelijk zijn, wordt het de online retailers wel heel makkelijk gemaakt.

Onomkeerbaar

Ook in China is een zelfde trend te zien. Winkelketens in het Aziatische land worden langzaam weg geconcurreerd door online verkopers. De groei van de online verkoop steeg in China zelfs met een derde.

Een onomkeerbare trend. Je spullen thuis laten brengen of ze zelf gaan halen en uitgekafferd worden door een cassière. Soms wordt de keuze je ook wel heel makkelijk gemaakt.