Business

Nissan neemt doodskist voor levenden in productie

23-10-2012 10:29

Dat Japanners af en toe eens lekker gek zijn, dat hoeven we niemand uit te leggen. Je zou haast denken dat de gevolgen van de kernramp in Fukushima zich al aan het aandienen zijn. Want wie heeft ooit bedacht dat er om zo’n VR38DETT – dat is een benzine slurpende 3.8 liter twin-turbo V6 – gewoon een lief klein boodschappenkarretje als de Nissan Juke past?

Doe mij die maar
Eind vorig jaar stond deze bizarre crossover nog bekend als conceptcar, maar sinds die tijd is er veel gebeurd. Vooral vanuit het Midden-Oosten kwam veel belangstelling: maar liefst drie mensen zagen zichzelf al een aantal arab-drifts doen met deze Juke-R en tikten respectievelijk maarliefst 600.000 dollar af. Toen er begin dit jaar een race in Dubai werd gehouden met deze Juke-R conceptcar stroomden de orders pas echt binnen. Het echt in productie brengen van een extra parkeerbaar boodschappenkarretje met vermogen werd realiteit.

Een overvolle manege
Pk’s zeg je? De conceptversie van begin dit jaar moest het slechts doen met een 480 pk. Nissan heeft voor het productiemodel gekozen om de kleine manege maar extra vol te stampen: 550pk huist er onder de kap. Dat is dus precies evenveel vermogen als haar grote broer: de Nissan GT-R. Hiermee knalt de Juke-R van 0 naar 100 km/u in slechts 3 seconden en behaalt ze een topsnelheid van ruim 275 km/u. Super handig dus als je je 10 minuten voor sluitingstijd van de slijter bedenkt dat je eigenlijk nog wel een flesje Schotse whisky in huis wilde hebben.

Met zoveel vermogen en snelheid in een klein chassis zijn uiteraard speciale aanpassingen nodig. RML, Het bedrijf dat deze Juke-R bouwt (bekend van bijvoorbeeld de Nissan DeltaWing en de Mercedes SLR McLaren 722 GT) heeft daarom besloten om een FIA-goedgekeurde rolkooi in het chassis te zetten. Dit zal uiteraard de stugheid van het chassis tegoeden komen. Daarnaast is er ten opzichte van het conceptmodel een betere en meer verfijnde aandrijflijn gekomen en hebben ze de voorbumper opnieuw ontworpen. Ook zijn er aan de achterzijde een aantal koelsleuven en een diffuser gemonteerd opdat alles in het toch al compacte chassis toch nog voldoende koeling kan krijgen.

Bij Nissan hebben ze geen Play-doh nodig
Menig autoliefhebber zal zich nu wel afvragen hoe het kan dat Nissan binnen het jaar van een conceptcar naar een productiemodel kan gaan. En terecht, want dat is behoorlijk snel. Nissan heeft dit kunnen doen door gebruik te maken van onder andere 3D-projectie op ware grootte. Dus er komt bij deze bolide geen Play-doh klei aan te pas. Dit scheelt enorm veel tijd. Nochtans kost het produceren van de auto an sich nog redelijk wat manuren, omdat de Juke-R compleet aan de wensen van de klant wordt gevormd. Dat mag ook wel voor die 500.000 keiharde euro’s die je er voor moet neer tellen, zou je zeggen. Er worden slechts 20 stuks klaar gemaakt, dus mocht je er ooit eentje in het wild spotten, maak dan een klein vreugdedansje en zorg dat je je camera op scherp hebt.