Business

Air France-KLM is uitgevlogen

01-08-2012 09:54

Air France-KLM staat momenteel derde op de lijst van grote internationale bedrijven die het risico lopen failliet te gaan. Governance Metrics International, het in New York gevestigde advies en researchbureau, taxeert de kans dat het bedrijf failliet gaat op 39 procent. Dat de sector er over het algemeen slecht voor staat werd duidelijk door het faillissement van Spanair en American Airlines. De grote vraag is of Air France-KLM de dalende lijn van de laatste jaren kan omkeren. Het bedrijf moet dus terug naar de tekentafel om het oorspronkelijke plan om de performance van het bedrijf te ‘herstellen en te verbeteren’.

Topman Jean-Cyril Spinetta van de Nederlands-Franse vliegmaatschappij gaf toe dat het bedrijf er niet aan ontkomt om weer te reorganiseren om uit de rode cijfers te komen. Spinetta, naar voren getreden in oktober 2011 als Chief Executive Officer (CEO) als opvolger van Pierre-Henri Gourgeon, werd door diverse analisten in de branche gezien als een ‘veilig paar handen’ om het bedrijf uit het slop te trekken. Dit lijkt tot nu toe nu verre van gelukt. In 2011 was de waarde van de aandelen met 60 procent gedaald. Ook werd na een onderzoek betreffende een vliegtuigcrash in 2009 (die aan 228 mensen het leven kostte) fouten in de pilotenopleiding van het bedrijf aangewezen als de oorzaak. Naar verluid waren dit de twee hoofdredenen waarom Pierre-Henri Gourgeon plaats moest maken voor Spinetti.

Polderoptimisme
Volgens Spinetti zijn het vooral de afname van het vrachtvervoer en de sterke stijging van de brandstofprijzen die het herstel van het bedrijf in de weg zitten. Het nettoverlies in het eerste halfjaar van 2012 was ondanks een omzetstijging van 5,2 procent 1,26 miljard euro, twee maal zoveel als het jaar ervoor. Het grootste deel van het verlies komt volgens KLM-topman Peter Hartman door het Air France gedeelte van de luchtvaartmaatschappij. In een interview op 30 juli gaf hij aan nog wel degelijk lichtpuntjes te zien voor de rest van het jaar. “De cijfers zijn nog niet geweldig, maar we hebben de stijgende lijn te pakken”, zo gaf hij in typisch staaltje polderoptimisme aan.

Met bezuinigingen die rond de 2 miljard euro per jaar uit moeten komen hoopt het bedrijf zich uit de rode cijfers te kunnen werken. Zo’n 700 miljoen daarvan moet voor rekening van KLM komen, er is nog niets bekend gemaakt over eventuele gevolgen voor de werkgelegenheid. Op de beurzen heeft men ondanks het slechte nieuws, wonderlijk genoeg, nog volop vertrouwen in het slagen van de nieuwe plannen van Spinetti, de aandelenkoers steeg ondanks het slechte nieuws met meer dan 10 procent.