Business

Brulding van de Week: Norton Commando 961

17-05-2012 16:00

Natuurlijk heb je Henry Cole voor The Travel Channel al op zijn Norton Commando 961 van John O’Groats in Schotland naar Land’s End in Cornwall zien rijden in zijn laatste Greatest Motorcycle Rides. Zo niet kun je deze leemte nog vullen. Naast het sonoor murmelen door prettige Britse landschappen zal het aanblik van de herrezen Norton je goed doen in deze tijden van onzekerheid. Mocht het allemaal mislopen hier in Europa, weet je dat wat naar ze moer gaat weer kan opstaan. Naast Triumph is Norton eveneens uit de as herrezen. Na een wankele omzwerving door Amerika is het merk opnieuw stevig in Britse bodem verankerd te Castle Donington, Derby. Daar worden de schoonheden sinds een paar jaar weer gecreëerd. Momenteel één in drie gedaanten. Wat best goddelijk klinkt. En dat doet het ook. Blip het gas en je hoort britten, britten, britten.

961 Café Racer

Het verse Nortonrecept. Gebruik wat Kenny Dreer creëerde als basis. Deze Amerikaan hield Norton aan de andere kant van de plas in leven. Meer dan dat. Hij verbeterde het nodige aan wat ooit Nortons topmodel was. Dreer nam het Commando tweecilinderblok onder handen en herschiep het tot Commando 961 SS. Breng deze 961 cc metende basis verder bij de tijd met passende elektrieke injectie en gaszuivering, zet dit aluminium in een klassiek ogend frame voorzien van hightech Brembo remwerk met Öhlins veer- en dempwerk, en je blaast de term naked bike nieuw leven in.

961SE

Als je verslaafd bent aan hooghuilende warp speed zul je vermoedelijk moeite hebben om te leven met de 205 kilo wegende 961 Commando die slechts 80 pk bij een dociele 7700 tpm doet. Meer komt er vooralsnog niet uit het onderin nokkende, bovenin hydraulisch stotende in duo kleppende blok. Het ge-OHV met twee kleppen per cilinder is nog als vroeger. Sommigen houden daarvan. Anderen vinden er rust in als ze hun warp speed fase overleefd hebben of beu zijn. Je hebt bovendien geen kudde paarden nodig voor een aangename adrenalinedruk. Aan bochtig asfalt om plat door te gaan heb je genoeg.

961Sport

Als je klassiek sportieve lijnen zoekt zonder de hierbij behorende noodzakelijke vuile handen elke honderd clicks, en je houdt van bloot, lijkt een 961 een prima keuze. Een keus die je helaas nog nog niet in Nederland kunt maken. Hopelijk kom dit spoedig. Wanneer Norton net als Triumph kans ziet een bredere lijn op te zetten, met een keuze aan modern en retro, kan Norton zeker weer een lange en glorieuze toekomst tegemoet zien.

“Britten, britten, britten” – Norton 961 Café Racer versus Triumph Truxton

Voor de liefhebbers van functioneel bloot, Café Racer allerhande
http://youtu.be/aDI-upjBFqw