Leven

Brulding van de Week: Saoutchik Hispano-Suiza H6C

19-01-2012 10:00


(foto: Mullin Automotive Museum via Froot.nl)

Soms kom je ergens een auto tegen waar je even van moet gaan zitten. Om er vervolgens even voor te gaan zitten. De 1938 Saoutchik Hispano-Suiza H6C Dubonnet Xenia Streamliner is zo’n auto. Art-Deco in aluminium. Je denkt dat zo’n dag niet beter kan, maar je vergist je. Het roemrijke Spaans-Zwitserse merk met Franse invloeden heeft meer voor je in petto. Via een Amerikaan die niet altijd even smaakvol is wat zijn wielen betreft. Hij houdt soms van bruut. In een poging om smaakvol en bruut te combineren bouwde de Amerikaan een Hispano-Suiza V8 motor voor in de vliegtuigen, in een 1915 Hispano-Suiza voor op de weg. Deze week begint Brulding daarom op z’n Ike &Tina‘s aanvankelijk nice, and easy, maar eindigt rough.


(foto: Mullin Automotive Museum)

In den beginne
Het Hispano-Suiza verhaal begint in 1904, wanneer de Spaanse ontwerper Emilio de la Cuadra, de Zwitserse ingenieur Marc Birkigt en de Zwitserse bankier Damian Mateu een nieuwe start maken met de La Hispano-Suiza Fábrica de Automóviles. Ze bouwen fraaie auto’s. De Eerste Wereldoorlog maakt echter dat ze ook vliegtuigmotoren gaan produceren, waar de Franse SPAD-serie jagers beroemd mee werden. Hispano-Suiza koppelde twee viercilinder ontwerpen aan elkaar om een V8-vliegtuigmotor te produceren. Gemaakt uit blokken aluminium zonder losse cilinderkoppen, leverde deze 8-serie met enkele bovenliggende –koningsas aangedreven- nokkenas aanvankelijk 140 pk. De laatste SPAD-serie kreeg de 18.5 liter metende 8F-versie die 300 pk bij 2100 tpm leverde.


(foto: conceptcarz)


(foto: coachbuild.com)

Na de Eerste Wereldoorlog bleef Hispano-Suiza met vliegtuigmotoren bezig, maar ging ook weer elegante auto’s voor beter gesitueerden bouwen. Zoals in die tijd gebruikelijk, werd het dragende en technische gedeelte van auto’s op verzoek vaak aangekleed door chique koetsbouwers. Zo een is de Saoutchik Hispano-Suiza H6C Dubonnet Xenia Streamliner ook. In dit geval verzocht een techneutische zoon uit een rijke drankenfamilie, Dubonnet, in 1937 koetsbouwer Saoutchik om een gestroomlijnde Hispano-Suiza te ontwerpen waar hij zijn zelf-ontwikkelde schroefveersysteem mee uit kon proberen. Een rondom onafhankelijk veersysteem in een gesloten oliebad. Het lekte nogal, maar dat gaf niks, want ká-nonnen (maakte HS trouwens ook), wat was de Dubonnet Xenia Streamliner in 1938 een lust voor het oog geworden. Met een aluminium 7981cc SOHC zescilinder in lijn waar 160 pk bij 3050 tpm uit kwam. Goed voor 177 km/u.

Nice


 

Nu zouden we gewoon kunnen stoppen, want je smult de dag verder wel prettig door met deze Hispano. Wat Jay Leno echter deed met de zijne uit 1915 en zo’n V8 uit een SPAD, is weliswaar nogal bruut na dit Art-Deco, en best een beetje schokkend dadaïstisch, maar soms lopen dingen zo. Hopelijk kun je er mee leven.